Gå til innhold
Arkivverket

[#12507] Oldefar Lorentz Türing Andersen f.27.06.1885 kristiania


Gjest Lena Leganger
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Leganger

Søker etterkommere av min ukjente oldefar: Lorentz Türing Andersen f.27.06.1885 i kristiania,døpt i kampen menighet.(Han brukte navnet Lars Andersen ofte)Mors navn:Agnete Hansen (f.26.11.1853?)fra Ringsaker far:Tøffelmaker Gustav Andersen (f.1855)Søsken:Trygve Alexander f.20.10.1888 Tvillingene:Anna Bergitte og Martha Marie f.14.10.1890 Sigrid Christiansen f.29.11.1895.Familien har hatt disse adressene:1890:Helgesensgt.38-4 1891:Kolstadgd.2-11897:Kirkegaardsgd.21-4 1899:kirkegaardsgd.20-1 1905-1907:Helgesensgd.3/3b.På sistnevnte adresse hadde moren også et pleiebarn ved navn Osvald Nor f.1894. Lorentz har oppgitt at han var fjeldarbeider/agent/arbeid på maskiner og at han representerte firmaet bromidfabrikken E.Gabrielsen, da han bodde i Bergen i 1920-1922.I 1925 var han reisende agent for Oslo firmaet Henriksen & Honne.Jeg håper at noen vet noe mer om min ukjente oldefar, mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vet du omtrent når han døde (og hvor)? Jeg fant forresten ingen Agnete Hansdatter født i Ringsaker på oppgitte dato, en dato du også satte et spørsmålstegn ved. Jeg antar du har den fra en folketelling i Kristiania/Oslo utpå 1900-tallet(?) - Hva skyldes spørsmålstegnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei Geir, Fødselsdatoen til Agnete Hansen fant jeg i folketellingen for 1905 og den er trolig feil,derfor spørsmålstegnet.Nr.10620 har et eget tema ang.henne.Jeg vet desverre ikke når eller hvor min oldefar døde.Lorentz fikk 2(3)barn her i Bergen i 1922.Det kan jo tenkes at vi er mange etterkommere av ham rundt om i Norges land.:) Han presenterte seg som Andersen,men brukte ofte et annet fornavn. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dersom din oldefar døde i Oslo, er det mulig jeg kan hjelpe deg. Men jeg må ha et ca. årstall, pluss/minus 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Beklager,men det siste jeg vet om ham er at han var reisende agent i 1925 i Kongsbergområdet.Han var da 40 år.Reiseruten hans var Kongsberg-Kviteseid-Mo-Vinje-Dalen-Oslo.(oppl.fra polititidene) Hans bror Trygve var murerarbeider i 1915 og det er også det siste jeg vet om ham.Ellers har jeg fulgt resten av fam.frem til tellingen 1907. Takk for at du ville hjelpe meg, det var synd jeg ikke visste noe mer eksakt. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.