Gå til innhold
Arkivverket

[#12510] Andreas Jensen f. omkr. 1785-90 Oddernes Vest-Agder


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg har notert at Andreas Jensen var sønn av Jens Hansen (f. 1759 i Oddernes) og Allu Olsdatter (døpt 25.12.1741 i Oddernes), som giftet seg 15.06.1789 i Oddernes eller muligens Vennesla. (Datoen for ekteskapet kunne være fint å få bekreftet, for den virker litt 'sen' i forhold til andre opplysninger her.) I 1801 bodde de på Hous i Oddernes, men da var Andreas ikke hjemme.Hvis Andreas var 'ektefødt', var moren minst 47 år da Andreas ble født, men det er jo mulig. Eller han var 'uekte'. Så jeg lurer altså på når Andreas ble født (selv giftet han seg 08.06.1807 - det gir jo også en pekepinn om at han neppe er født etter 1789), mest trolig i Oddernes.Jeg vet heller ikke når hverken Jens eller foreldrene døde, så det er også fint å få vite.Og hvis noen virkelig finner kilden her, så lurer jeg også på hvem som var foreldrene til faren Jens Hansen, som altså var født 1759 i Oddernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Jens Hansen på Haus i 1801 var bror til Ouen og sønn til Hans Olsen og Siri Ouensdatter. Det kan ein finne ved søk på LDS IGI.Men eg trur det ikkje han vere far til Andreas Jensen som gifter seg i 1807. Her er dei eldste barna til Andreas:JENS ANDERSEN Christening: 25 DEC 1807 Oddernes, Vest-Agder Death: 19 OCT 1808 Father: ANDREAS JENSEN FLADEN Mother: MAREN JENSDRGUNILD ANDERSEN Christening: 24 SEP 1809 Oddernes, Vest-Agder Father: ANDERS JENSEN FLAD Mother: MAREN JENSDRRAGNILD ANDERSEN Christening: 30 AUG 1812 Oddernes, Vest-Agder Father: ANDERS JENSEN Mother: MAREN JENSDRDersom dei følgte vanlig skikk og bruk ved oppkalling, så skulle dette vere foreldra:ANDREAS JENSEN Christening: 10 MAY 1778 Oddernes, Vest-Agder Father: JENS SOLVESEN Mother: GUNILD AAMUNDSDRMAREN JENSEN Christening: 01 JAN 1786 Oddernes, Vest-Agder Father: JENS KNUDSEN Mother: RAGNILD JORGENSDR JENS SALVESEN Spouse: GUNILD AAMUNDSDR Marriage: 09 JUN 1766 OddernesHer er søsken til Andreas:AAMUND JENSEN : 07 MAY 1775 Oddernes, Vest-Agder ANSTEN JENSEN : 24 MAY 1781 Oddernes, Vest-Agder GUNVALD JENSEN : 13 SEP 1789 Oddernes, Vest-Agder JORGEN JENSEN : 14 MAY 1786 Oddernes, Vest-Agder SALVE JENSEN : 23 SEP 1770 Oddernes, Vest-Agder TORKILD JENSEN : 05 SEP 1784 Oddernes, Vest-Agder AASE JENSEN : 29 AUG 1773 Oddernes, Vest-AgderI 1801 er yngstebroren Gunvald fosterbarn på Egeland i Vennesla, så foreldra er nok døde da.Andreas ser ut til å vere i tjeneste hos rådmann Høyer i Kristiansand.JENS SALVESEN Christening: 11 DEC 1740 Oddernes Father: SALVE JENSEN Mother: TONE CHRISTENSDRSALVE JENSEN Christening: 11 JAN 1705 Oddernes, Vest-Agder Father: JENS EUENSEN Mother: ANNE THOLLISDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Slekten på Haus i Oddernes vil du finne omtalt på s. 467-469 i 'Oddernes bygdebok, gardshistorie' (Kristiansand 1968) av Kåre Rudjord. Jeg kan evt. sende deg en kopi dersom du oppgir adresse.Vennlig hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Odd: Det var jo et generøst tilbud. Går ut fra du mener postadresse siden det er kopi du vil sende. Du kan adressere til mitt navn, og videre: Postboks 6300, 0603 Oslo. Takk skal du ha! - Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.