Gå til innhold
Arkivverket

[#12513] Jørgen Mortensen Løgting født ca 1654 ( løgting,løkting, løchting)


Gjest Hege Renate Løchting
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Renate Løchting

Jeg driver med slektsforskning på fritiden og har fulgt Løchting familien tilbake til kjøpet av Grindalen gård i Elverum og Jørgen Mortensen (Løgting). Men der sier det stopp. Jeg trenger informasjon om hans hustru og barn bortsett fra Willum Jørgensen Løgting. Trenger også informasjon om hans foreldre osv. Jørgen Mortensen kom fra Kongsvinger og var baker på Kongsvinger Festning og jeg tror hans far het Morten.Alt av interesse. Send meg også gjerne annen informasjon om Løchting familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Bekkelien

Jeg har desverre ikke noe nytt å bidra med, men er interessert i disse personene selv.Jeg kommer inn på Løgting via Willum Jørgensens datter Sille Mathea Løgting som giftet seg med Povl Glad. Povl var sersjant ved Det østerdalske skiløperkompani og bygselmann på Terning en, Elverum.Silles mor var Dorte Marie Knutsdtr Hals fra Åmot. Ifølge Åmot bygdebok har hun forfedre både på Åmot og i Danmark.Dette var antakelig kjent stoff, men hvis du vet noe mer om disse personene enn det som går fram av innlegget ditt, hadde det vært artig å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. Løchting er vi nok like langt. Vedr. Hals. Dorthe Marie og Sille Methea Hals er av den Hals-familien du finner i 'Familien Hals' samlet af W.Lassen, Christiania 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Ødegaard

På hjemmesiden til Sør-Østerdal slektshistorielag finner du en del opplysninger om Løchting-familien. Jeg har også interesse av denne familien. Sitter på jobb og skriver dette, så jeg har ikke tilgang til de opplysninger jeg har samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sør-Østerdal slektshistorielag finnes på Lenke, men inneholder nok ikke noe mer enn vi har vedr. Løchting. Opplysninger utover Bjørn Rasch's artikkel (jeg tror det var artikkelforfatterens navn), er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. adressen til Sør-Østerdal Slektshistorielag. Pass på at komma'et etter htm ikke kommer med. (Den virker ikke som peker slik den er nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Renate Løchting

Takk for mange svar. Jeg sitter med mye informasjon, og artikkelen til Sør-Østerdal slektshistorielag har jeg sett. Jeg mangler som sagt informasjon om Morten Jørgensen. Jeg har heller ikke noe informasjon om Dorte Marie Knutsdtr. Hals bortsett fra at hennes foreldre er Knut Jensen Hals og Siri Knutsen Hansen. Geir: informasjonen om Hals som du nevner er den på web? Har du evt linken?Wenche: hvorfor er du interessert i denne familien - er du i slekt. Ta gjerne kontakt dersom du lurer på noe eller har informasjon.Jeg har selv mest informasjon om Willum Jørgensen Løgting, Ole Willumsen Løgting, Oleana Marie Olsdtr Løgting, Peder Pederseb Bagstuen Løkting, Johan Pedersen Løkting, Olaf Johansen Løkting, Ragnar Løkting da det er de jeg stammer fra.Trenger derimot informasjon om Olaf f 1874 og Ragnar Løkting f 1901, da min farfar ikke vet mye.Har nå også fått kontakt med etterkommere i USA og Elverum og håper å få mer informasjon der i fraHar du mye å fortelle, så send meg gjerne en mail til hege.lochting@telenor.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lassen's 'Familien Hals' må du nok på antikvariat eller bibliotek for å få tak i.(Er ikke sikker på om den kan fjernlånes, men boken er såpass ny at jeg skulle tro det) Om Dorthe Maria Knudsdatter Hals står det; 'født omkring 1700, død i Elverum 1767, bgr. 14/5, '65 Aar gl.'. Gift 1)17.. med 'agtbare og velfornemme Mand' willum Jørgensen Løchting, som døde paa Gaarden Grindalen i Elverum 1726 (Registrering efter ham holdtes 18/9 s.A.) (Han var maaske Søn af en Bager ved Kongsvinger Fæstning Jørgen Mortenssøn 'Løgting', som blev begravet i Vinger 1696 1/3, 59 1/4 Aar og 12 Dage gl.) 1 Datter og 2 Sønner. Gift 2) i Elverum ca. 1728 med Segeant Christopher Glad paa Gaarden terningen i Elverum' osv. Om noen skulle være spesielt interessert i Hals'ene utover dette, så gi beskjed så skal jeg forsøke å bistå (gi gjerne direkte mail-adresse). Jeg føler at Hals blir et nytt tema på denne Løchting-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Jeg kan nok ikke bidra med opplysninger som fører lenger bak, men kanskje kan mine forfedre være med å komplettere bildet (se forøvrig innlegg 11045 - der jeg omtaler slekta som Lychting):Inger Dorthea Jørgensdatter Lychting/Løchting (f. ca. 1720) blir gift 29.12.1741 på Toten med gardbruker Peder Jonsen Øverset. Inger Dorthea var datter av en Jørgen Løchting som døde i gruvene på Kongsberg og ei Mette Frantsdatter Holter. Er denne Jørgen en sønnesønn (eller sønn) av Jørgen Mortensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Renate Løchting

Rune: Jeg har ikke sett på ditt innlegg enda, men skal prøve å svare likevel. Jørgen Mortensen hadde iallfall en sønn med navn Willum Jørgensen, men jeg har funnet en med navn Christian Jørgensen Løkting som jeg ikke kan plassere. At han hadde flere sønner tror jeg,da det er flere i Kongsberg med navn Løkting jeg ikke klarer å finne opphavet til. Jeg hadde allerede navnet til Inger Dorthea Jørgensdatter i mine lister, men med et stort spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Johanne Helvig Løchting, muligens fca. 1690-1700Jeg leter etter opplysninger om en mademoiselle Johanne Helvig Løchting (også sett det skrevet Lysting?). Farsnavn ukjent. Hun ble gift på Ø.Toten 3/12 1721 med Ole N. Brun. De bodde på Kongsberg ca. 1726-34. Senere bodde O.N.Brun i Leeret i Kongsvinger som poståpner. Da var han visst gift med en Karen Nilsdt. Han døde i 1768.Opplysningene om denne Ole N. Brun og hans koner er ganske forvirrende. Det er kanskje en liten mulighet for at det er snakk om 2 forskjellige Ole Brun, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.