Gå til innhold
Arkivverket

[#12514] T(h)rine Gabrielsdatter. født 15/12?-1849 i Garder/Vestby


Gjest Bjørn Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solberg

Min tippoldermor, T(h)rine Gabrielsdatter er født den 15/12?-1849 i Garder/Vestby. Det jeg ikke vet er hvor i Garder hun ble født, og hva står det om hennes foreldre, og faddere??. Er det noen som kan hjelpe meg med dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Thrine Mathea Gabrielsdatter født 15.12.1849 er dessverre nesten uleselig på mitt kort. Døpt 26.12.1849 med foreldre Gabriel Andersen (gårdbruker) og Anne Marie Pedersdatter (kort gårdsnavn, begynner trolig på T) Av faddere kan jeg knapt lese mer enn enkeltstavelser, bildet er helt 'grøtet'. Kanskje andre har bedre kopier. (Vestby Mini 6 1827-49 9/9 p.379 no.110)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Takk til begge to. Einar: Ut fra ditt innlegg 12520 forstår jeg det slik at Thrine er født på 1 av 2 Tomb lille gårdene, som Gabriel kjøpte i 1840. Er dette korrekt oppfattet? Jeg skulle gjerne også vite hvilke kilder kommer opplysningene fra?? På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har også tittet i kirkeboken på Thrines fødsel/dåp, og får vel ikke så mye mer ut av det enn Geir, desverre. Har kopiert dette, og sender den gjerne til deg. I så fall kan du kontakte meg på: ham4@c2i.net. Har også tittet i bygdeboken for Vestby, og har der funnet følgende: BOK 2 - TOMB GNR 95, SIDE 175: Bruk nr 2, Tomb lille el. Østre, bnr 1 'Christopher hadde hele Østre Tomb til 1840. Nytt matr.nr var da 96 og ny skyld 3 dlr, 3 ort 17 sk. Solgte så halvdelen av eiendommen, søndre del, det tidligere bruk 3 til Gabriel Andersen hvis skyld ble satt til 1 dlr 4 ort 8 sk, mens Christopher selvsagt beholdt den nordre del.' i 1847 døde Christopher fra kone og 5 barn. Ved skifte i 1848 ble innmarken satt til 600 spd, skog og utmark til 150 spr og husene til 50. Tilsammen for lille Tomb (thufa) 800 spd. Boets gjeld til Gabriel Andersen Tomb var 350 spd og annen gjeld 61. Besetning 1 hest, 1 ku, 1 kvie, tilsammen 34 spd, litt løsøre av 'ringe verdi'. netto 338 rd' VIDERE I SAMME BOK: Bruk 3, Tomb lille el. Søndre brnr 2, side 177: 'I 1840 ble så bruk 3 i gjen en egen gård. Gabriel Andersen, Nøkleby kjøpte det av Henrichsen for 900 spd - skyld 1 dlr 4 ort og 81/2 sk. Hans hustru var Anne Maria Pedersdatter og barn: 1. Anthon f. 3 okt 1843 2. Anne Helene f. 10 nov 1845 og 3. Thrine Mathea f. 15 des 1849'Dette er så langt det jeg har funnet. Nøkleby har jeg ikke funnet i boken fra Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Takker og bukker for meget god hjelp. Nøkleby er nok ikke nevnt i Vestby-boken, for det er gården han kom fra og den ligger i Kråkstad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.