Gå til innhold
Arkivverket

[#12517] Dødsfall Niels Andreas Hansen


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Min forfar Niels Andreas Hansen var ft. i Trondheim 4.1.1809. Han døde iflg Norges Læger (svigersønnen Anders Daae, som var lege)10.8.1853. Familien bodde da i Bergen, dit de kom etter juni 1846 (siste kjente reg. i kirkebok for Borgund). De tilhørte Nykirken 1848, 1852 og 1855. Jeg har ikke funnet hans død i digitalarkivet og heller ikke ved leting i kirkeboken på rull. Han var styrmann. Er dette forklaringen? Kan jeg lete i andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er naturlig å sjekke skifterettens dødsfallslister og skifteprotokollene. Jeg har sjekket begge for Bergens vedkommende i 1853, men uten å finne registrert Niels Andreas Hansen. Var han styrmann skal han stå i rullene til innrulleringssjefen, men kanskje i rullene fra Ålesund, siden han hadde bodd i Borgund til 1846, like gjerne som i Bergen.Et dødsfall i utlandet/til sjøs ville normalt IKKE bli registrert i den hjemlige kirkeboken, om ikke liket ble ført hjem og gravlagt der (og det ville sjelden eller aldri skje i tidligere tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.