Gå til innhold
Arkivverket

[#12522] Fra Distad, Balestrand i Sogn og Fjordane til USA ?


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Er det noen som har -Balestrand Gard og grend- hjemme i stua, og vil være så snill å gjøre et oppslag? Jeg er ikke helt sikker på hvilket bind. Gardene det gjelder er Distad og Mundal i tidligere Mundal sokn. Det er mulig disse gardene ikke er tatt med i -Balestrand Gard og grend-, siden Mundal sokn i dag ligger under Sogndal.Personen det gjelder er Kristi Larsdatter f. på Distad 7.6.1868 av foreldre : Lars Mikkelsen Bjåstad og Magdeli Olsdatter Distad. Er det nevnt hvor det ble av henne? Jeg mistenker henne for å være utvandret til USA, men finner henne ikke blant emigranter på DA sine databaser.Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Eg har Lars Mikkelsen Bjåstad og Magdeli Olsdtr. Distad med 8 barn i slektsbasen min. I boka til Jon Laberg: 'Balestrand Bygd og ætter' står det at 'Lars var ei tid paktar på eit bruk på Vangsnes, men kom så til Distad. Her lever han og kona i 1875 og hadde då desse borna hjå seg: Randi, Olina, Kristi, Mikkjel og Ola.' Randi emigrerte til Am. i 1885. Olina vart gift med Anfind Johannesson Gjerde. Eg har heller ikkje ikkje funne Kristi korkje mellom dei utvandra eller i folketellinga 1900.Elles utvandra mange av husmannsfolket på Distad og Bjaastad, m.a. bror til Lars Mikkelson, Mikkel Mikkelson med familie. Sonen Mikkel Mikkelson Bjaastad, syskjenbarnet til Kristi, kan du sjå bilete av på ein av web-sidene mine:http://home.c2i.net/ottarsolberg/utvandring.htmMvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Tusen takk for hjelpen, Ottar ! Nå ga ikke Balestrand boka noe svar på hvor Kristi ble av. Men web siden din forsterket mine mistanker vesentlig. Bea Crawford sin bestemor, Christina L Bjaastad (CLB) er oppgitt å vær født 7.6.1866 på Distad. Den enste jeg har funnet som kunne stemme med disse opplysningen, er denne Kristi Larsdatter Distad f.7.6.1868. De opplysningene du har, som forsterker mine mistanker, er at hennes onkel, Mikkel Mikkelson Bjaastad, bodde i Hayfield Dodge County i Minnesota. CLB sin eldste datter er nemlig født i Hayfield township, Dodge Co. Minnesota.Det er flere av søskenene til Randi og Kristi som er oppført i emigasjonslistene fra Bergen. Mikkel i 1891,Ole i 1892 og Marie i 1899, da gift med en Anders Hanssen Skredenes.Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det er vel ikkje nokon tvil om at du har funne att Kristi Larsdatter under namnet Christina L. Bjaastad i Amerika. Fødselsdatoen stemmer, men ikkje fødselsåret. Det er ikkje første gongen at det er ulike fødselsår i ulike kjelder, medan fødselsåret er likt.Eg fann óg Mikkel og Ole i emigrasjonslistene. Enka Magdeli Olsdtr. budde i 1900 hos dottera og svigersonen på Gjerde i Balestrand. Det same gjorde sonen Tor Larsson, men han var på garden Lidal i Fjærland som skomakar under folketellinga i 1900.Mvh. Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.