Gå til innhold
Arkivverket

[#12523] Brunlanes: Halvor Torbjørnsen f.ca.1750 g.m. Siri Larsdatter


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

Hei. Jag leter og leter, men kan ikke finne foreldrene til Halvor Torbjørnsen ,f. ca. 1750 ( i 1801 tellingen er han 51 år) og konen Siri Larsdatter, f. ca.1774 ( 27 år i 1801 Tellingen): Barn Anne, f. 1800, dødpt 10.06.1800 i Tanum Krk. Faddere 1.Anny Larsdatter,Wasvig 2. Hans Larsen, Wasvig 3.Sivert Larsen, Wasbotten 4.Even Larsen, Stavern og 5. Kristen Hansdatter, Andvik. Datter, dødfødt 10.05.1809, Andvik Østre ( der bodde familien i 1801) Faddere: Anne Nilsdatter, Mørjestrand og Sagnsine Hansdatter, Nøtterøy?. Hun ble gravlagt på Berg Kirkegård 14.05.1809. Detter er hva jeg har av opplysninger. Mulig noen av fadderene til Anne KAN være søsken til Siri., men jeg klarer ikke og linke de opp mot hverandre. Håper det er noen som kan se muligheter som jeg har oversett. Mvh. Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Familysearch ble Halvor Torbjørnsen gift med Siri Larsdatter i Tanum 26/7 1799. Dette må sjekkes mot kirkebok.Gårdene Vasvig og Wasbotten ligger også i Tanum sogn. Det finnes bygdebøker for Brunlanes. Det finnes 2 utgaver: 1 for eldre tid-ca. 1780/1800 og 1 fra ca. 1780/1800-19.. Kanskje begynne med bøkene som dekker Tanum sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Bertit. Takk for at du vil hjelpe meg. Har også funnet dette på IGI og har sjekket dette: ( Mini 1, Brunlanes 1774-1801, kort 5/6) Ved corpulasjon 27/7-1799 mellom Halvor Torbjørnsen og Siri Larsdatter: Forlovere: Truls Andersen T.A.S. Sky og Clas Larsen C.L.W Wasvik. Halvor var ifølge kirkeboken enkemann. Jo, du kan tro jeg har lest Brunlanesbøkene på kryss og tvers. (Har kjøpt dem, burde kanskje ikke skrive det !!), men kan ikke finne ut av det allikevel. Så jeg står BOM fast. Jeg kan jo ha oversett noe, som kanskje andre legger merke til, det er jo alltids et håp om å komme videre. Jeg må jo si at dere som er ' Hjelpere' er utrolig flinke til å følge opp de som sitter fast. Så får jeg håpe at det er noen som har en glup idè for hvordan jeg nå går videre. Mvh Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom Halvor er født og oppvokst i Brunlanes, er det mye mulig (kirkebøkene begynner ikke før 1766) at ekstraskatten for 1762 kunne gi løsningen. Dette manntallet inneholder alle personer 12 år og eldre, dvs født 1750 eller før. Da er det to muligheter:a) Halvor er født 1750 eller før og er inkludert i manntallet. Da vil han sannsynligvis bo hos foreldrene.b) Om Halvor er født kort etter 1750 (i løpet av 1751 eller 1752) vil han med stor sannsynlighet være fanget opp i tilgangslistene for manntallet, ettersom man skulle skatte så snart man fylte 12 år.Ekstraskatten er å finne på Riksarkivet. Jeg har kikket på Brunlanes for noen tid tilbake, men dessverre ikke skrevet av særlig mye. Kilden er en meget god erstatning for kirkebøkene når det gjelder fødte 1750-52 og viede og begravede 1762-1766. Dog ble flere og flere fritatt for skatt fra ca. 1764, slik at verdien taper seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kristian. Takk for opplysningen ang. tiltakslistene. Men som jeg skrev tidligere i innlegget så skal vel Halvor være født ca. 1750, da han i 1801 tellingen står oppført som 51 år, og i så tilfelle burde han hvis jeg skjønner deg rett være registrert i tiltakslistene for manntallet fra 1762-1764. Kan jeg da spørre deg om du har mulighet for å ta en titt på disse manntallslistene neste gang du er på Riksarkivet.( Var på møte i Kvelle i kveld, og der var det mange, 18 stk. så vi hadde det kjempeartig). Har i kveld prøvd å finne ut av disse fadderene til barna, men inger bor på de gårdene som de var oppført i ved dåpen til Anne. Merkelig, syns jeg. Hadde håpet å kunne finne ut av det den veien, men nei!!Igjen tusen takk for opplysningene, så håper jeg vi sammen skal klare å finne foreldre til Halvor og kanskje Siri også. ( Mulig litt vanskeligere, vet ikke) Mvh. Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Manntallet er datert 15. november 1762. Var han 12 år på dette tidspunktet, skal han stå i manntallet, dersom han var fra Brunlanes, da. Barn som fylte 12 år innen utgangen av 1763 vil bli å finne i tilgangslistene.Kilden er en pakkesak som må hentes opp fra kjelleren i Riksarkivet, og det krever litt tid å gå gjennom den. Jeg kan ikke love at jeg har tid til dette med første.Men dersom Halvor var enkemann, byr det seg en annen mulighet, nemlig lokalisering av hans første ekteskap! Men jeg ser riktignok at det står at han er i første ekteskap i FT1801. Enten kirkeboka eller folketellinga tar feil, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kristian. Takk for svaret. Jeg har også prøvd å finne Halvor gift tidligere i KB for Tanum og Berg. Men han kan jo selvfølgelig ha giftet seg en helt annen plass, for jeg har kanskje mer tro på kirkeboken fremfor folketellingen, for det sto utrykkelig at han var ENKEMANN. Det er jo i og for seg en nøtt alene å finne ut av. Jeg håper at du ved en anledning når du eventuelt skal se etter andre ting samtidig ser etter min Halvor. Jeg vet at ting tar tid, så jeg smører meg med tålmodighet, noe en nå ha MYE av i leting etter sine forfedre. Til Berit: UNNSKYLD at jeg skrev feil navn på deg. Skal prøve å skjerpe meg, blir bare så ivrig. Så igjen tusen takk til dere som bruket tid på oss 'grønne', med all deres hjelp. Mvh Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.