Gå til innhold
Arkivverket

[#12525] vaaler -åsnes ? Kaia Berntsen f. 1877


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Kaia Berntsen ( Berntsdatter) f. 1877 (DA), bodde på Nymoen i Våler i 1901 med Julius Olsen (DA). Hun går klar av Digitialarkivet 1875 og 1865 og i Family search finnes hun ikke. Skal være født i området men har ikke kunnet spore hennes opphav/rinnelse selv om DAL er blitt hengt som tillegg på navnet hennes ved endel tilfelle. Takknemmelig hvis noen kunne sette meg på sporetmvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står i FT 1900 at de begge er f. i Våler(Solør), hun i 1877 og han i 1849. Du finner Berntsen på Sørmbroen og Rumpen bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei BeritJa finner begge disse Berntsen. Muligens Oluf på Rumpen var broren ??Ser at det i Vaaler i 1865 fantes 69 ved navn Bernt. Regner med at hennes far var Bernt og min favoritt er Bernt Tørrisen fra Nordaberget i Vaaler f. 1855. Men dette er selfølgelig spekulasjoner.Var Berntsen et familienavn eller var gml. praksis med far som premiss for etternavn fremdeles gjeldene her??Kanskje noen har kirkebok avskrift som kan løse gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vielsen viser da hvilken Kaja det er.Kaja Gustava Berntsdatter ble født 15.11.1875 i Våler. Foreldrene var Bernt Guttormsen Rusten nu paa Riisaasen, gmdsøn, og Eline Knudsdatter. Det blir også opplyst at Bernt er født 1847, og Eline født 1857, og de ble gift 01.10.1875.Kaja blir konfirmert 1890. Av fornavnene er da Kaja understreket, som betyr at det var det navnet hun brukte. Presten også notert et leiermål på Kaja 29.09.1893.Trond - du nevner at Dal også brukt på Kaja. Jeg er interessert i å høre i hvilken forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Mange tusen takk for hjelp.Til Bjørn : Dette ekteskapsregisteret var jeg ikke oppmerksom på. Takk.Til Arild: Se der ja. Ypperlig. Forøvrig; Julius gift med Kaja tok slektsnavnet DAL og de gikk under det offisielle navnet Julius og Kaja Dal. Hvorfor Dal har jeg ikke rede på. Jobber med saken.Leiermål ???MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Leiermål betyr at Kaja har født et barn utenfor ekteskap på denne datoen. Leiermål egentlig samleie utenfor ekteskap.Tror jeg skjønner mer av bostedene og navn. I Våler er det et Nymoen i Ranum krets. Det er mest kjent. Nymoen for Julius og Kaja lå i Rud krets, og etter det jeg har forstått eksisterer ikke Nymoen lenger der. Husene er borte, og ble erstattet med hus like ved, og den nye plassen kalt Dal. Slik at Nymoen og Dal er praktisk talt det samme sted. Flere garder Risåsen ligger i samme området.Men Rusten er i Åsnes kommune. Kajas foreldre må ha bodd der før de kom til Våler. Søk etter foreldrene må du derfor gjøre både i Åsnes og Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.