Gå til innhold
Arkivverket

[#12526] Barna til Bendik Larsen og Brita Siminsdatter, Sogn og Fjordane?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Da det ikke er mulig i kirkebøkene for S. og Fj. å finne ut hvilken dato og årstall barnebarna til min tipp-odefars sønn Bendik Larsen er født, er det da mulig å få vite det her? Kona til Bendik skal ha vært Brita (Berte) Simonsdatter. Barna det gjelder er Lars; Samson; Andreas og Marianne.Jeg er veldig takknemlig hvis dere kan hjelpe meg med dette!!!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hei, Birger! Sogn og Fjordane er stort og tiden er lang :-) Det hadde sikkert vært en fordel om du kunne gi noen flere opplysninger. Er det 1700-tallet eller 1800-tallet? Er det Selje eller Sogndal? Fortell det du vet, så er det større sjanse for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Endelig hjemme igjen. Takk for ditt svar, Knut Bryn! Jeg beklager at jeg var litt upresis i mitt spørsmål.Bendik og Brita giftet seg 11.7.1852. Han er født i 1827 i Førde og Brita ca 1821 iflg. FT. Barna er født mellom 1852 og 1860. Brita er født i Jølster.Jeg håper at dette gir en pekpinn.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

For å gjøre det enklere å gjøre et oppslag, Birger, så er det vel også greit å vite at samtlige barn ved 1865-tellingen er innført som født i Førde prestegjeld.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Arne!Ja,du har så absolutt rett! Men slik er det når amatører er frampå, da blir det slik at man ikke tar med seg alt. Jeg beklager! mbh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da regner vi med at dette er personene det er spurt etter, født på Schei og Førde i Førde og barn av Bendix Larsen: Lars Johannes, født 8. oktober og døpt 17. oktober 1852 (moren kalt Brite Simonsdatter), Samson Mathias, født 1. juni, døpt 1. juli 1855 (moren kalt Brite Knudsdatter), Andreas Oliver, født 22. juli og døpt 24. juli 1858 (moren kalt Brite Danielsdatter), Mariane Johanne, født 21. april og døpt 9. mai 1861 (moren kalt Brite Simonsdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

HJERTELIG, HJERTELIG TAKK YNGVE!!!Jeg merker meg at her er det opp til flere mødre, Simonsdatter, Knudsdatter og Danielsdatter. Betyr dette at Bendik var gift tre ganger eller kanskje det var såkalte uekte?I alle fall er jeg veldig takknemmlig for å funnet noen av dem. Hjertelig takk!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkeboken i Førde demonstrerer vel at presten ikke var overdrevent nøyaktig. Det er nok samme mor til alle barna, og trolig var hun vel Simons datter, i hvert fall er det navnet som oftest er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Takk igjen, Yngve.Nei, det var nok så som så med nøyaktigheten.Jeg prøvde å finne disse ved hjelp av de oppgitte mødre-navnene, Men fant de ikke her på DA. Muligens ligger de under andre kirkebøeker som ikke enda er lagt ut?Men jeg fant i alle fall giftermålet til et par av barna som jeg nå forsøker å følge opp.Så i dag er jeg virkelig glad for at jeg kan komme litt vidre. Takk igjen! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.