Gå til innhold
Arkivverket

[#12531] Hågen Andersen Nedre Løken i Jevnaker, d. etter 1752 på Hadeland. Opphav?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hågen Andersen giftet seg 30/5 1730 i Jevnaker med Marthe Nilsdtr. Nedre Løken (ca. 1710-47). Kausjonister ved forlovelsen var Gulbrand Rya og Hans Brøstad (=Bråstad). Det sto ikke hvor Hågen kom fra.Hågen og Marthe synes bare å ha fått ett barn: Kirsti, dpt. 14/2 1732 i Jevnaker. Faddere: Paal Hejer, Ole Hofland, Ole Stub, Kari Ulven, Kari Frøsli, Berthe Huser. - Samtlige er nabogårder til Løken hvor Hågen og Marthe bodde.Hågen fikk skjøte på Nedre Løken i 1732 fra sine svigerforeldre. 24/7 1752 solgte han gården, og da bodde han selv på Stastad i Gran hos svigersønnen Paul Paulsen. Datteren måtte selge Stastad i 1756, så jeg vet ikke hvor det ble av Hågen. Det er mulig han kan ha havnet hos den neste svigersønnen på Undeli i Gran. Jeg har ikke funnet Hågen begravet i Gran eller Jevnaker, men han kan være utelatt eller jeg kan ha oversett ham.Navnet Hågen var ikke spesielt mye brukt på Hadeland. Noen som aner hvor han kom fra eller hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.