Gå til innhold
Arkivverket

[#12533] Langeli i Vistdal blir omtalt i bind 10 gards- og ættesoge for Nesset


Gjest Olav Beyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Beyer

Jeg prøver i min database og finner en aktuell person i det aktuelle området. Dette er kun en meget løs hypotese!Synnøve Olsdtr. TjelleThe parents of Synnøve Olsdtr. Tjelle are:Ola Andersson Tjelle was born in 1745. Ola died in 1807. Mali Olsdtr. Rød (Gussiås el. Kvernberg) was born in 1747 at Rød i Romsdal.Dette bare fordi Tjelle er rett over fjorden fra Langeli. Et ras på Tjelle i den 22 feb. 1756 forårsaket at 32 mennesker døde, de fleste på andre siden, dvs. på sørsiden av Langfjorden. Det var eller mye samkvem over fjorden på denne tiden, de tilhørte begge samme kirkesogn: Rød. Dette raset forårsaket sikker mange traumer og konsekvenser for mange familier var vel at mange som fikk sine åkrer ødelagt måtte flytte til andre steder, mange til ytre strøk og byen. (Kristiansund)Ingun Selnes holder på med forarbeidene til bind 10, som vistnok kommer til å inneholde Langeli. Det går sikkert an å ringe henne i Ålesund om dette.Som du ser er jeg ikke nå bosatt i området, men har noen år systematisert det som finnes av bygdebøker derfra og prøvet å kople Lesja-Dovre-Vågå opp mot indre Romsdal og Nordmøre. Dette fordi det var spesielt stor migrasjon mellom L-D-V og Romsdal-Nordmøre i nødsårene. Det er ellers mange slekter som migrerte inn fra indre Sogn, spesielt Luster via Lesja og øvre deler av Raumadalen i 'Haugianer-tiden'. De tidlige bygdebøker for Nesset ble laget på 60-tallet og på 70-80, før Arnfinn Kielland & Co tok fatt på Lesja og laget de 3 emminente verk derfra. mvh Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg skjønner ikke helt hva som er spørsmålet ditt, men Ola Andersen Tjelle gifter seg i hvert fall 1772 med Mali Olsdatter Rød f 1747. Ola var eldste sønn og fikk skjøte på gården, men overlot den til broren Anders for selv å overta Gussiåsstua på Rød, der kona var fra. I følge Nesset bind I har de ingen datter ved navn Synnøve. Ola dør 1823 som kårmann, og kona Mali i 1827. Kan jeg henge på et spørsmål selv om det blir en liten debatt i debatten. En Hans Hansen Nørstegård f ca 1741, gifter seg 1776 med Ingeborg Ingebrigtsdatter Bergset i Nesset, f ca 1717-d 1791. Han er trolig fra Lesja. Har du noe om ham? Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei;Jeg henger meg på med spørsmål om Kari Bjørnersdtr Stavem fra Lesja som gifter seg 13/11 1795 med Hans Johanson Eidsvåg f. 1769. Jeg har at foreldrene hennes var Bjørner Hansen Stavem f. 1739 og Marit Pedersdtr f. 1743. Er dette riktig? Finnes det flere forfedre i denne Lesjaboka?Vennlig HilsenOle Bernt Gammelsæter Holmestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.