Gå til innhold
Arkivverket

[#12534] Steinsvold i Gards- og ættesoga for Nesset


Gjest Einar Aasprong
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Aasprong

Jeg har en ane, antagelig fra Steinsvold / Steensvold, Nesset, Møre og Romsdal. Har tenkt å bestille det aktuelle bindet av Gards- og ættesoga for lån. Er det noen som har oversikt over hvilket bind dette er.For ordensskyld: Vedkommende het Nils Olsen Steensvold og fikk med sin kone Anna Olsd. Resællen sønnen Olaus, døpt i Kristiansund 11.jul.1813. Kandidater til foreldre til Nils Olsen finnes under folketellingen 1801 på Steensvold i Næsset.mvh Einar Aasprong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er bind VI. Det er en Nils Olsen f 1774 på Deraustgarden på Steinsvoll, men det er dessverre det eneste som står om han. Han er nr 5 av 6 barn. Jeg kan scanne de to aktuelle sidene og sende deg i kveld dersom du sender meg din e-adresse. Min er osvald.rydjord@c2i.net.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Takk,At det finnes en Nils Olsen med passende alder fra Steinsvoll var et godt tegn så får jeg jobbe litt med å se om det er den rette.Tar gjerne i mot tilbudet om å få tilsendt de to aktuelle sidene. Da har jeg opplysningene raskere i hende.mvh Einaraasprong@chembio.ntnu.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Olav Beyer

Hei Einar, Jeg har noen av Nils Olson Steinsvolls aner, som i korttekst er Utigard, til Fredsvik, videre til Oppistua på Flemmen. På kvinnesiden til faren finner en Oppigard slektslinje i Eikesdalen til Anne Audunsdtr. Trygge gm. Bjørn Guttormson Oppigard. Hans mors linje er Hånde til Bjørbakk, Nerås og Frisvoll (-derned.)Bjørbakk-slekta er genealogisk spesiell på grunn av den (slesiske?) Schade-ætta hadde tilhold der fra c. 1550. Bygdabok nr. 9 for Nesset omtaler noen Schade-slekten under Berset i Vistdal.Ellers finnes det lite om disse tidlige innflyttere (reformasjonsflyktninger?) i andre bindene.Jeg sender deg litt info til den oppgitte e-mail. mvh Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Hei Olav,Dette var en svært positiv overraskelse. Takk for informasjonen jeg fikk tilsendt per epost. Jeg sender deg svar der. mvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.