Gå til innhold
Arkivverket

[#12543] Hva betyr 'Opsætningsfolk'?


Gjest Asmund Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Asmund Lien

I folketellingen 1801 for 1114 Helleland, Rogaland, finner jeg på gården Strømstad et ektepar Ole Iversen og Guro Torbiørnsdtr, 69 og 71 år. Under yrke er det i Digitalarkivet for begge oppført 'Opsætningsfolk', en betegnelse som det ikke har lykkes meg å finne forklaring på. Paret har for øvrig en 23 år gammel ugift sønn, som tituleres 'Løsgiænger'. Kanskje noen som leser dette, kjenner uttrykket 'Opsætningsfolk' eller har støtt på det? Vennlig hilsen Asmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg vet ikke helt sikkert, men på mine hjemtrakter var der snakk om 'Oppsættingslag'-'Oppsettere'. Og det var slike som satte opp båter for fiskere.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Ja, i Rogaland 'har man opsæt', 'er i opsæt hos' og det betyr nettopp føderåd. Man kan være opsætningsfolk selv om man ikke har hatt gården selv, har jeg lagt merke til. Men man har en avtale 'opsætningsavtale' med gårdbrukeren. Noen av disse avtalene ble tinglyst, forresten, og kan finnes i grunnboka for den aktuelle eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Til Asmund De personene du nevner i det første innlegget her er mine 5x tipoldeforeldre! Vet du noe om deres forfedre? Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Takk til dere som har svart på innlegget mitt. Til Rune Folkvord må jeg dessverre si at sporet til Strømstad i Helleland dukket opp først i dag, og mitt utgangspunkt er en dame i Kristiansand ved navn Olene Tomine Iversdatter (1811-1855). Jeg vet antakelig mindre om de førstnevnte personene enn du. Men jeg håper å kunne fastslå at/om de er Olenes besteforeldre. Med vennlig hilsen Asmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Kan ett av disse 11 barna være den da 28 år gamle, ugifte 'Iver Olssen' som forekommer i folketellingen 1801 da han losjerte i Kristiansand som 'givoren grenader'? Asm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her er alle barna: 1. OLA OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1770 Lund, Rogaland, Norway 2. KIRSTEN OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1757 Lund, Rogaland, Norway 3. TORBJORN OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1760 Lund, Rogaland, Norway 4. ENOK OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1768 Lund, Rogaland, Norway 5. ENOK OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1773 Lund, Rogaland, Norway 6. ENOK OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1776 Lund, Rogaland, Norway 7. GURI OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1766 Lund, Rogaland, Norway 8. LISABET OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1762 Lund, Rogaland, Norway 9. ARNBJORG OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1764 Lund, Rogaland, Norway 10. ARNBJORG OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 1764 Lund, Rogaland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det ser ikke slik ut, men jeg har ikke lest så nøye boka: Hetland Skibreie bind 2 Helleland Sokn av Petrus Valand og Olav Heskestad. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dette ble litt rart, Laila var så rask at hennes innlegg kom først. Det jeg ment var at den omtalte Grenader har jeg ikke funnet enda men det er trolig at det er rett spor. Rart at IGI nevner Lund i Rogaland. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Grenaderen Iver Olsen døpt 3.3 1773 var vel fra Svalestad i Helleland/Hetland med foreldre Kirsten Ivarsdatter og Ola Olsen.Tror denne Ivar ble gift med enke Marta Klausdatter,Røysland ,f 1773.Ivar var korporal. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.