Gå til innhold
Arkivverket

[#12544] M&R, Stordal/Molde, Hove, Anne Larsdtr.


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Anne Bergitte Larsdtr. Hove, kom til Rekdal i 1858. Ho var gift med Knud Peter Knudsen Korsedal . etter opplysningar fra Hanne Heen er far til Anne ved ekteskapsinngåelsen, Lars Nielsen Hove. I folketelling 1865 finner vi på Hove en Lars Nielsen Hove 66 år (fødd ca 1899)som da høyst trolig er den rette, kona er trolig død. Han er oppgitt å være fødd i Molde. Noen som vet mer om Lars og hvem han fikk Anne Birgitte med. Den finnes en Lars Nielsen 1 år 1801 med mor Anne Larsdtr leieboende ugift 22 år på Aarøe indre som etter navnetradisjon kan være den rette. Noen som vet mer om disse. Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

I den nye Stodalssoga som kom før jul finn vi under Storheim som plassemann: Lars Nielsen 1799-1880. g.m. Inge Knutsd. Hallvardseter 1794-1875. Vidare står det at dei var husmannsfolk her i 1825. Dei gifta seg i 1824 og dei hadde desse borna: 1. Anne Birgitte 1825-1906 (g. 1857 m. K.P.Korsedal. Dei hadde Karen Jørgine 1852-1926 før dei drog til Rekdal) 2. Maren Jørgine 1827-1921.(til Hove) 3. Lars Martinus 1830-1921.Sistnemte gifta seg til Hjellereit i Ørskog og er slekta til Hanne Heen som du refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Ole.Takk for opplysningene. Når det her blir bekrefta at dette var foreldra til Anne Birgitte så er saken klar, de er mine tipp-tipp oldeforeldre. I følge folketelling 1865 var altså Lars fødd i Molde og Inge® i Ørskog. Finner ingen Inge på Hallvardseter (Halvarsæter) ved folketelling 1801, så hennes opphav skal nok bli vanskelig å finne. Er det utgitt bygdebøker for Ørskog hvor en kan lete etter sine aner? Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Sorry, eg meinte Inger, ikkje Inge. Du snakkar om å være gnien på bokstavar.Eg kan heller ikkje finne ho på Hallvardsæter i Ørskog Gjennom Tidene III, men eg skal leite etter ho. I og med at ho er f. 1794 så skal det være godt mulig å finne ho. Lykkast eg skal du få beskjed.Lars Nilsen er og nemnt som plassemann under Ellinggarden på Hove i Stordal. Der står det at han var f. på Molde. helsing Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Eg har sjekka litt på PC'n og trur nok at Inger (Sirene?) Knudsd. er eit resultat av ein smule umoral. I FamilySearch finn vi ho døypt i Ørskog kyrkje 21 jul 1793. Foreldre Knud Pedersen og Gyri Ellingsd. I FT 1801 for Ørskog trur eg vi finn ho på Wiiset (Viset) som er nabogarden til Hallvardsæter. Der står det: Inger Knudsdtr Fattig uægte barn 8 Underholdes af sognet.Dette skulle passe, men her må ein inn i org. kilden for å finne faddere etc. I samme FT for Ørskog kan eg ikkje finne passande kandidatar til foreldre. Gyri Ellingsd. finn eg ikkje i det heile. Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Takker for hyggelig svar.Dette med foreldre Knud Pedersen og Gyri Ellingsdtr. finner jeg litt merkelig.Jeg har nemlig (også fra Hanne Heen) at Knut Martinus Pedersen Fauskehaugen Korsdal og Gurie Ellingsdtr Korsedal (fødd 1780 Stordal) var foreldre til K.P Korsedal som giftet seg med Anne Birgitte. Guri Ellingsdtr skulle da bli svigermor til Anne Birgitte. Noen sier FamilieSearch har mange feil. Kan det her være en sammenblanding og at det har gått i surr for noen? eller snakker vi om to forskjellige par med samme navn.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Det stemmer dette som du skreiv i siste innlegget i fylgje Ættesoga for Stordal. Det står ganske utfyllande om dei på Korsedal Bnr. 2.Kven som var foreldre til Inger (Sirene) Knudsd. i 1793 må ein inn i org. kilden for å finne. Stemmer det at Gyri Ellingsd Korsedal var fødd i 1780, så kan vi vel sjå vekk ifrå ho. Men som sagt igjen leit i KB for Ørskog 21. jul 1793 så finn du muligens meir å halde deg til. Samtidig får du sjekka om FamilySearch har rett eller feil. vh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Jeg har følgende opplysninger om disse personene. Elling Olsen Korsedal, gift 1779 med Siri Pedersdotter, født ?, De har barna Guri født 1780 (side 313), Marta, født 1782, Hans født 1785, Peder født 1789, Anna Petrine født 1790, og Else født 1793. Opplysningene fant jeg i Kirkebøkene , film HF 1133. Synes det virker litt rart om foreldreparene har samme navn, men selvfølgelig ingenting er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei HanneTakk for nye opplysninger.Var forøvrig nettop innom din flotte hjemmeside og fannt der anene til min tippoldefar (Knud) Petter Knutson Korsedal. Regner med at du har sjekket kildene såpass at jeg kan ta sjangsen på å føre disse Almeskar og Løvolder inn i min anerekke.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen Opplysningene fra Almeskar og Løvold er stort sett hentet fra Sykkylvsbøkene. Har desverre ikke fått dobbelt sjekket alt i min base enda. Men det jobbes med det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Ved litt leiting i Ørskog Gjennom Tidene III under Viset 22 finn vi Kristen Olsen Viset og Guri (Gjøri) Iversd. dei hadde seks born og den yngste heitte Marte. Om henne står det: Marte (Marite) dy. Med Elling Ellingsen Lied hadde ho dotra Guri f. 1770-1845. Guri g. 1817 m. Gunder Pedersen Moe f. 1785- Marte hadde dotra Inger Serine f. 1793- m. Knut P. GrebstadTruleg så tek ØGT III feil her med at Marte er mor til Inger Serine, for Marte var på den tida omlag 65 år. Det er nok Guri som er mora. Og er det rett så har vi altså ein dobbel dose med foreldre med namn Guri Ellingsd. og Knut P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Ved ny lesing av denne tråden oppdager jeg at jeg ikke har takket Ole Øystein for de siste og flotte opplysninger han kommer med her. Beklager, men bedre sent enn aldri heter det jo.Har jeg forstått deg rett så blir dette resultatet etter dine utmerka undersøkelser:Inger Sirene Knudsdtr Hallvardseter 1793- 1875 med foreldre:Guri Ellingsdtr Viset 1770 – 1845 og Knut Pedersen Grebstad (Sykkylven?)Foreldre til Guri:Marte Kristendtr Viset f ca 1725 og Elling Ellingsen Lied ( Ørskog ? )Foreldre til Marte:Guri Iversdtr Viset f ca 1700? Og Kristen Olsen Viset.Med vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole Øystein Nybø

Auda ..... denne hadde eg ikkje lagt merke til før, beklagar.Det er sjølvsagt fint å takke for det ein får, også her i dette forumet. Men her så trur eg vi alle hjelper kvar andre så godt vi kan utan tanke på at vi skal takkast heile tida. Her er det berre ei glede å kunne hjelpe.Oppsummeringa di er akkurat slik eg og har tenkt det. Ørskog Gjennom Tidene III er ei utmerket bok, men som alle andre slike bøker så er der ein del feil. Og det er det i dette tilfelle og, men med litt godvilje i tillegg så er den likevel til god hjelp.Guri Iversd. Viset døde i 1765 og Kristen Olsen Viset døde 1728. (kilde ØGT III)Marte Kristensd. Viset er fødd 1726 (kilde FS) og Elling Ellingsen Lid er fødd i 1750. (kilde FS og ØGT III) (Elling Ellingsen finn du igjen i ØGT III, på Lid 40)Knut Pedersen Grebstad veit eg desverre ikkje meir om.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.