Gå til innhold
Arkivverket

[#12552] Hvilken Torger Nilsen giftet seg med Mari Andersdatter 8 Januar 1829 i Gran kirk


Gjest Alf Erik Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Erik Andersen

Ved giftemålet ble det oppgitt at han var 25 år,hun 43. Ingen Torger Nilsen ble født i Gran i1804 eller årene før iflg. nylig utlagte kirkebøker over døpte- men i 1808 er det to.Den ene nr 4170 f. 28/03/1808, bosted Bergrue (Prot.henv. Go7D-s.63) og den andre s. 66-ref-4344, født 02/05/1808, bosted Læhreneiet. Begge har far Niels Torgersen , begge mor Gubiør. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvilken Torger er min ane - eller fortelle meg hvordan jeg kan finne det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Erik Andersen

Begge de to nevnte Torger Nilsen er født på Gran. Ved dåpen av Torger og Maris eldste sønn Nils i 1830 bor 'min' Torger på Windorumseyet(Husmann) Ved dåpen av yngste sønn Brede i 1833 er Torger husmand på Horgeneyet søndre. Ingen flere barn.Jeg finner ikke noe hjelp i barnas faddere til å finne ut hvilken Torger som er min ane , så det hadde vært fint hvis noen kunne hjelpe meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Alf Erik, det er to Torger Nielsen f. i 1808. Den ene på Begsrue og han gifter seg med en enke 19/11-1833. Den andre er din. Torger Nielsen f.2/8 dpt.18/5 Læhreneie, foreldre Niels Torgersen og Gubiør Torstensdatter. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Alf, Torger Nielsen Guldeneie 35, ny kone, Kari Olsdatter 31 og barna Niels og Brede flyttet til Christiania 8/3-1839. Hvem av barna er din? Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Erik Andersen

Takk Hans ! Vet du, jeg har lånt kirkeboken og lette og lette , men fant ikke det nye giftemålet.Jeg fant heller ikke at Mari døde. Jeg var nemlig obs på at Torger flyttet til Christiania- men fikk det jo ikke til å stemme med hustru Kari Olsdatter. Det er Brede som er min ane. Han giftet seg med ei jente fra Elverum -Oline Olsdatter- og de fikk tolv barn.Min bestemor , hette Elevine og var som du skjønner nr. 11 i barneflokken. Det sies at de prøvde å døpe siste jente for Tolvine , men presten sa nei !Vet du når Torger giftet seg med Kari ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Alf, nei, jeg har ikke funnet Mari Andersdatter som død i Gran, heller ikke ekteskapet med Kari Olsdatter. Jeg går ut fra at Torger og Mari har reist fra Gran, hun død et annet sted, han gift igjen (hvor?) tilbake til Gran? og flyttet igjen? eller så er flyttedato en attestdato. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.