Gå til innhold
Arkivverket

[#12556] Reiste Benedicte Amalie Tønnessen,Christiansand til Amerika?


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Benedicte Amalie Tønnessen er fødd i Kristiansand i 1857 av foreldre Tønnes Pedersen og Kristine Marie Jacobsdatter. I familien sies det at hun har dradd til Amerika, og hun ble kallet 'tante Amalie'. Etter sin konfirmasjon kan jeg ikke finne henne igjen noen steder i kirkeboken, men hennes navn dukker heller ikke opp på de som drog over havet. Er det noen som har gode råd om denne kvinnen?mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Benedicte Amalia TONNESDATTER ble i følge Familysearch født den 14. Jul 1856 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway Christening: 17 Aug 1856.Har du lett etter alternative navn slik som Emily?Tante Amalie....... da må hun ha blitt gammel kanskje? I hvilken tidsepoke er det da snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og foreldrene het Tønnes Pedersen og Kirstine Marie Jacobsdatter. Dette ble funnet i VRI. Altså skal det være mulig å tro på dette da det vel er avskrift av kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja de andre søskene er greie, men dersom teorien stemmer med denne Benedicte Amalie, noe den sansynligvis gjør siden jeg ikke finner henne senere heller. Jeg har forsøkt flere alternative navn, også Emily. Hun kan naturligvis ha giftet seg, dradd over med en eventuell husbonde. Men da er hun etter det jeg kan se ikke viet i Kristiansand eller Oddernes. Jeg beklager at jeg ikke skrev hennes rette fødselsår, dette skyldes at jeg brukte f.t. fra 1865. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk skal du ha Laila, dette kan forandre saken. Ingen som husker fra slutten av 1800 og tidlig på 1900 lever jo i dag. Mine teorier har gått utifra hva dagens gamle generasjon vet om dette. Siden jeg ikke fant henne gift i Christiansand,kunne kansje denne min teori stemme. Men der er jo endel havner rundt Oslofjorden, der utvandrere har dradd til Amerika fra. (Drammen) Men jeg gir jo ikke opp teorien om Amerika, kansje bør jeg lete opp skiftet etter hennes far Tønnes Pedersen, og mulig få stadfestet om hun virkelig drog over havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror nok kanskje skiftet kan hjelpe deg videre.De som bruker tid på Amalie f. 1857 i Kristiansand, g.m. Thorvald Reinertsen, og bosatt i Kristiania, kan glemme henne, hun var en Sørensen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Du har nok løst denne nøtten Laila, så slipper jeg å undres på denne 'tante Amalie'. Men jeg oppfatter deg slik at hun har hatt to forskjellige etternavn? Og i hvilken menighet fant du henne under det gamle Kristiania? Mange takk for avklarende hjelp Laila. Rykter fra gammel tid, har ikke hatt sin riktighet med henne. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ups, nei du misforsto, tror jeg. Jeg sa bare at de som kanskje trodde at den Amalie som var gift med Thorvald Reinertsen var 'din' tar feil, den Amalie het Sørensen før hun giftet seg med Reinertsen. Så henne glemmer du. 1900.Fjerdingens gate tilhørte Vår Frelser/Oslo Domkirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Beklager misforståelsen, men jeg får arbeide ut fra den Amalie Tønnessen du fant ved f.t. 1875. Hun er jo en aktuell kandidat i mitt søk. mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torleif Odland

Etter å ha gjenomgått endel gamle skriv og notater i familien, fant jeg en liten lapp som forteller meg at denne Amalie Tønnessen døde på et Norsk gamlehjem i Broklyn i 1930. Jeg har undersøkt alle tenkelige veier for å finne hennes utreise, uten hell. Spørsmålet blir jo da,kan hun ha reist over før 1873, hun er jo etter kirkeboken gammel nok til det. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torleif Odland

En gammel sak, som jeg har problemer med å få til å gå opp.Benedicte Amalie er nok dradd over havet. Men her er flere søsken:Peder Johan f.10.12.1851 og dør i Kristiansand i 1928. Elevine Mathilde f. 30. mars 1854, henne kan jeg ikke finne hverken konfirmert eller død, eller for den sak skyld gift.Jeg holder Benedicte Amalie f. 14 juli 1856 utenfor. Jacob er fødd 20 febr. 1859, heller ikke han finner jeg igjen, trodde først at han var død i 1866, men det var feil. Hans Tobias f. 18 des. 1861, om han sies det at han var til sjøs, og ble landfast i Amerika. Terine Kristine f. 1 mai 1863, finner heller ikke henne igjen. Kan alle disse ha dradd over havet?Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Torleif.Vet ikke om det er til så mye hjelp, men det ser ut til at din Elevine fikk en datter, Theodora Oline i 1876, nr.363 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6178&idx_id=6178&uid=ny&idx_side=-144>Lenke . Jeg har ikke greid å finne hennes konfirmasjon, heller ikke noe ekteskap.Har funnet en Hans Tønnesen/Pedersen blandt emigranter fra Kristiansand i 1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tror dette kan være 'din' Elevine Mathilde under utflyttede fra Kristiansand. Nr.25 Permanent sidelenke: Lenke .Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja,der har vi henne.Problemet er at de skifter navn fra Tønnessen til Pedersen etter behov ser det ut til.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.