Gå til innhold
Arkivverket

[#12558] Kjøstel på Lønset, Bolsøy, MØRE OG ROMSDAL


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Matros Peder Kjøstelsen Lundseth gifter seg med pigen Malene Eriksdatter i Akershus slottsmenighet 23.4.1812. Mannen må være den samme som den Peder Lønset som i 1801 er 30 år og gift med Berethe Kirstina Pedersdatter. Denne er i følge FamilySearch født 7.1.1770 Bolsøy av foreldre Køstel Lønset og Marith.Er det noen som vet mer om denne Køstel/Kjøstel på Lønset og hans kone Marith?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Husmann Peder Lønset (30)og kona Beretha Kirstina Pedersdtr budde 1801 i matrikkelnummer 71 på Molde (under Bolsøy prestegjeld) med sonen Kiøstøl Pedersen (2). Denne Peder Lønset er den samme som Peder Tjøstelsen eller Kystolfsen, som namnet også blei skreve, stamfar til familien Kystolfsen (Thjøstolfsen) på Molde, i Ålesund osv.Peder Kystolfsen var ellers bror til Alv Lønset eller Alv Kystolfsen på Molde, handelsborgar etc, 1801 husmann i matrikkelnr 116. På Lønset budde 1801 Jacob Kystolfsen (5).Utanom sonen Kystolf Pedersen hadde Peder også ei datter, ser det ut til, for 1827 flytta Margrete Sofie Pedersdt Lønset til Molde fra Kristiansund, og på Molde 1834 ekta ho (32.5 år gl, datter av Peder 'Kistolfsen') matros Fredrik Schjelderup (22), son av Joachim Schjelderup i Kristiansund.Kystolf Pedersen og kona Siri Anna Sanne fikk fleire barn, og dersom du har interesse av det kan eg gjerne sende fleire opplysningar om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Takker så meget for opplysninger.Nå ble jeg riktignok litt i tvil. Kan du på noe vis av- eller bekrefte at Peder Kystolfsen Lønset på Molde er den samme som den Peder Kjøstelsen Lundseth som gifter seg (på ny?) i Oslo i 1812? Efternavnet Lønset/Lundset er ikke spesielt vanlig, og i kombinasjon med navnet Kjøstel enda mer uvanlig?Ellers er jeg mest interessert i slekten bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg aner ikkje kva som skjedde med Peder Kystolfsen Lønset etter 1801, men det kan sjå ut til at han for sin veg, for sonen Kystolf budde hos farbroren Alv Kystolfsen seinare.Eg kjenner ikkje noken gard Lundset, og finn heller ikkje namnet i Oluf Ryghs Norske Gaardnavne. Har du sett om Peder Kjøstelsen som gifta seg 1812 er kalt enkemann eller ungkar? Dette er kanskje avgjørande.Kjøstel Erikson var bonde på Eikrem og lensmann i Bolsøy midt på 1600-tallet. Eg har ein mistanke om at alle Kjøstel'ane i dette området kan stamme fra han. Namnet er ellers svært sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg vet ikke hva som står i originalen, men her i Digitalpensjonatet er han hverken enkemann eller ungkar; han blir derimot kalt matros. Men som sagt: Navnet Peder Kjøstelsen Lønset (evt.Lundseth) kan ikke ha blitt båret av mange på samme tid; med mindre de i det minste er av samme slekt.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg finner ikke skifte verken etter Tjøstolv eller kona Marit. For øvrig ser det ut til at han først var gift med ei Berit.I statsarkivets skifteutdrag finnes derimot referat fra 6.5.1727 etter Maren Olsd. Lønset. Enkemann: Nils Iverss. Barn: 1. Tjøstel Nilss., formynder Tjøstel Fanbostad. 2. Ingeborg Nilsd., formynder Kristen Strande. 3. Marit Nilsd., samme formynder. 4. Beret Nilsd., faren var formynder.Panteregister for Romsdal viser at 3.6.1763 fikk Tjøstolv Nilsson skjøte på 2½ pund fiskeleie i Lønset fra Nils Andersson der, samt Ingeborg Nilsdotter med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.