Gå til innhold
Arkivverket

[#12560] Johannesdatter i Garder, Vestby: Anoline f.-1824 el. Andrine f.-1836?


Gjest Rolf Skauruum
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Skauruum

Johan Pettersen f.1833 og husmann på Kjærstad gård i Garder,Vestby er min tippoldefar. Hans kone står i FT-1865 oppført som Anoline Johanesdatter, f. 1824. Men i bygdeboka for Vestby kalles hun Andrine og er født i 1836! Kan noen si hva som er riktig her? Og hvem var foreldrene til Johan og Anoline/Andrine? Jeg ser det er flere 'eksperter' på Garder/Vestby her så jeg håper noen kan hjelpe meg!Mvh Rolf Skaurum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har ikke spesiell kjennskap til, eller kilder om familien. Generelt er det mye trykkfeil/slurvefeil i gårdshistorieboka hva gjelder skriveformer og årstall.Via VRI/Familysearch finner jeg en Petter Larsen som gifter seg med Abigael Jørgensdtr i 1833, og som samme år får en sønn Johan. Så det stemmer nok at det er faren/enkemannen som bor hos sønn/svigerdatter i 1865. Jeg har også notert at Johan var husmann u Øvre Kjærstad i alle fall til etter 1875 - trolig på plassen Skaugrom. Både Petter og Johan er nevnt under gårdsomtalen av Kjærstad (øvre, bnr 1).Det er selvfølgelig en mulighet at Johan var gift to ganger, men mitt tips er at folketellingen er korrekt. Men en sjekk i kirkeboka vil avklare saken. Og den har jeg ikke for hånden..Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Mitt raske søk i stad førte til plassen Skaurom i Garder, og i farta la jeg ikke merke til at du nok har etternavnet ditt derfra! Beklager!Jeg har kikket videre etter røttene til Abigael Jørgensdtr. Eneste kandidat i området er den Abigael som blir født 4.1.1812 på plassen/småbruket Helgemyren under Auerud i Såner sogn. Hennes far er Jørgen Jensen (husmann v tellingen 1801), og hennes mor Thore Svendsdtr (f 1765). Hennes far igjen er Sven Ottersen Auerud. Du finner mer om disse i bII av Vestby gårdshistorie.Lykke til med jakten videre!Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Skaurum

Takk for svar så langt! Dersom forbindelsen til Abigael Jørgensdt. kan bekreftes har jeg kommet et langt skritt videre! Enig i at kirkeboka vil gi svar på navn/fødselsår, men den har jeg altså ikke tilgjengelig. Det er vel også sannsynlig at Petter Larsen er faren. Jeg koblet ikke dette fordi det står blankt under 'familestatus' i FT-1865 hvor det normalt burde stått 'Hans far' e.l. Ellers er Johan fortsatt i live ved FT-1900, men er da flyttet med sønnen Andreas's familie til Glyckstads gade 5 i Kristiania. (Men Kjærstad i Vestby står fortsatt som 'Sædvanlig bosted').Mvh Rolf Skaurum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Bare litt tilføyelser etter å ha kikket litt mer på FamilySearch (som jo må tas kun som utgangspunkt for videre gransking):Johan Edevart Pettersen f 11.11.1833 i Vestby m foreldre Petter Larsen og Abigael Jørgensdtr.Johan Pettersen g 13.4.1861 i Vestby m Annoline Johanesdtr.Eneste 'Annoline' i aktuell alder i området (og som er registrert i FamilySearch!) er ei Annoline Johanesdtr dpt 23.1.1825 i Våler av foreldre Johannes Olsen og Anne Olsdtr. (Det finnes også ei Annoline i Enebakk f 1834).Konklusjon: Du må nok få gjort oppslag i kirkeboka, men ta gjerne utgangspunkt i de dataene jeg har nevnt!Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bart Hansen

Hi Rolf -Johan Pettersen is older brother of my morfar's mor Janette Pettersdr. Johan and Anoline had a son called Andreas. Are you descended from Andreas?Your last name is from the farm name of Petter Larsen, no?I would love to hear from you about our family in Norge.MVH Bart Hansen in Virginia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Skaurum

Hi Bart!Yes, I am descended from Andreas! He is/was my great grandfather.I am very surprised to hear from you because I had no idea that his sister Jeanette obviously emigrated to America.I will get in touch with you when I am home from my vacation.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.