Gå til innhold
Arkivverket

[#12561] Thore Hansdatter og Tolley Hansdatter, Telemark?, men hvor


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Til Herre i Bamble flyttet det mange fra andre deler av Telemark, og det ser ut til at presten på en måte ga opp å angi hvor folk var fra ved vielse osv når de hadde vært en stund på Herre. Derfor er det vanskelig å spore videre. Det ser også ut til å være mere vanlig her med faddere fra venn-/naboskap eller forsøk på å få innpass. Det ser også ut til at alle døpte og vigde fra Bamble MIni 1 er lagt ut på Familysearch (IGI).Jeg leter nå etter ei Thore Hansdatter f ca 1735, gift med Tallach Olsen, bosatt på Herre når hun giftet seg, bodde fortsatt på Herre i 1782. Døde på Herre i 1784, 49 år gammel. Jeg finner ikke henne blandt døpte i periode 1733-1737. Jeg har egentlig lest gjennom et de fleste dåpene i Bamble. De hadde bl.a. en fadder som het Tolley Hansdatter, gift med Halvor Jansen. Hvorvidt dette er Thores søster vet jeg ikke, men satser litt på det spesielle navnet. Tolley og Halvor blir brukt som faddere flere ganger. Det blir også brukt noen halvorsen'er som faddere, som selvsagt kan være barn av Halvor. På 1782 tellinga er det bare en Halvor på Herre, men han blir kalt Tellebonde (en fra øvre Telemark). Kanskje det er samme person.Er det noen som kjenner til fødestedet til disse nevnte personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Halvor Jansen og Tollej Hansdatter gifter seg i Bamble 1761 (IGI). Har du sjekket kirkeboken om det står flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk skal du ha. Jeg har søkt på dette, men må ha oversett det i mengden av Tollef'er eller halvor Ja/e/o/nsener. Men jeg rødmer litt over den tabben. Jeg glemte å søke på de som par. Jeg skal sjekke mikrokortene så fort jeg får anledning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Halvor Jansen og Tolley Hansdatter forlovet seg i Bamble jan 1761. Han kom fra Ravnes og hun fra Findal. Altså gårder i Bamble. Men ved forlovelse heter hun Tolloug. Når de gifter seg er han fortsatt fra Ravnes, mens hun står oppført fra Herre. Jeg kan ikke se at hun er født i Bamble, men har ikke fått finsjekket det enda. Jeg tror fortsatt de er født et annet sted enn i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ja, ja, jeg har begynt å prate med meg selv, men det er ikke noe nytt.På Juv i Hjartdal blir det født en Thore Hansdatter i 1736. Faren er Hans Olsen Juv og han er gift med Helge Samuelsdatter. Både Thore og Tolley hadde ei datter som het Helge. I 1732 fikk Hans Olsen Juv en 'navnløs' datter. Kan dette være Tolley, tro. Disse opplysningen har jeg gravd fram fra VRI. Er det noen der ut som sitter med Hjartdals bøkene. Thore var døpt 1.7.1736 og miss X ble døpt 4.5.1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.