Gå til innhold
Arkivverket

[#12567] Spørsmål om Statistisk sentralbyrås 'Folkemengdens bevegelse'


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har i noen innlegg sett referanser til Statistisk sentralbyrå og 'Folkemengdens bevegelse'. Ved å søke på nettet har jeg funnet frem til litt informasjon, men skulle gjerne hørt om erfaringene til andre forskere som har benyttet seg av dette materialet:I de tilfeller kirkebøkene er tapt forstår jeg at disse listene er uvurderlige, men kan de også være til nytte i andre tilfeller - Kanskje dersom kirkeboken ikke er avlevert (hvilket jeg opplever som et stadig tilbakevendende problem dersom man f.eks. forsker i Oslo). Hvordan er brukervennligheten? Er det snakk om pakkesaker med løse lapper ordnet kronologisk (og således både tidkrevende og uoversiktelig å finne frem i) eller er lappene bundet inn i protokoller?Hvordan er det med sperrefrist på materialet?Håper på svar fra noen som vet mer enn jeg selv for øyeblikket gjør!Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sperrefristen er nok samme som ved kirkebøker antar jeg, 60 år.Materialet finnes i pakker for byer og steder, men er veldig enkelt å finne fram i. Da jeg sist skulle finne et ekteskap i Oslo (fantes ikke film), bestilte jeg pakke for gifte i Oslo. I pakken ligger hvert enkelt sogn i et omslag. Siden jeg var ganske sikker på sognet lette jeg bare etter den bunken. Det samme gjelder for fødte og døde, men her er i tillegg materialet sortert etter kjønn. Ergo bare halve mengden å lete gjennom. Høres kanskje vanskelig ut, men det er lettere enn kirkebøker.Jeg mener bestemt at Statsarkivet i Oslo har pakker for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser nå at jeg glemte å skrive at pakkene er sortert etter årstall.Det eneste jeg har hatt litt problem med noen ganger, ikke alltid, er når et barn er 'uekte' så har ikke farens navn vært oppført, bare yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Berit og takk for svar!Det var blant annet ditt svarinnlegg i en annen debatt jeg hadde lest. Høres veldig greit ut at alt sammen - Også at det er sortert på kjønn :-)Og dersom man VET at noen ble født i Oslo, men av en eller annen grunn ikke finner foreldrene i adressebøker eller liknende så man kan finne menigheten dåpen bør ha skjedd, høres det fint ut å ha byen for et helt år sammen. Så slippet man å lete gjennom et titalls ulike mikrokortkonvolutter og springe som en gal opp og ned mellom leseapparat, lesesalsvakt og treskuffer.Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.