Gå til innhold
Arkivverket

[#12570] Kan noen hjelpe meg med å finne emigrant Gulbrand Nilsen/Gilbert Oppen?


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Min oldemors bror Gulbrand Nilsen Oppi født 1853, døpt 18.09.1853, emigrerte i 1879 til USA, Minnesota. Han kalte seg der Gilbert Oppen eller Open. Jeg har funnet hans spor fram til 1881, da han oppholdt seg hos sin bror Ole Oppen og var fadder for sin nevø Tenny Nickolie Oppen. De bodde alle i Lime Lake, Anoka, Murray, Minnesota. Etter dette har han forsvunnet sporløst. Det eneste jeg vet er at han etter sigende skal ha dratt til Dakota for å gifte seg. - Dakota er jo ganske stort... Gulbrand/Gilberts foreldre het Nils Gundersen Oppi og Eli Olsdatter Leirdalen/Oppi.Jeg har forsøkt meg i Familysearch, rootsweb og ancestry (ubetalende).er det noen som har tilgang på andre sider evt. kan gi meg noen tips om hvor jeg kan lete? Blir veldig takknemmlig for all den hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Etter det jeg kan se, ble Tenny født i 1880: OPPEN, TENNY NICKOLIE CertID# 1969-MN-029053 Date of Birth: 10/04/1880 Place of Birth:MINNESOTA Mother Maiden Name: WESBY Date of Death:11/19/1969 County of Death: MURRAYSSDI fortelle: OPPEN, TENNY 473-42-9113 MN 4 Oct 1880 Nov 1969 MN Avoca, Minnesota 56114Disse Oppen døde og i Murray: OPPEN, OLE M CertID# 1912-MN-007550 Date of Death: 03/23/1912 County of Death: MURRAY OPPEN, ANNA MARIE CertID# 1922-MN-008409 Date of Death: 05/06/1922 County of Death: MURRAYOPPEN, ELSIE OVIDIA CertID# 1980-MN-025957 Mother Maiden Name: WESTBY Death Date: 10/04/1887 Place of birth: MINNESOTA County of Death: MurrayOPPEN, JOHN EDWIN CertID# 1942-MN-009096 Date of Death: 06/17/1942 County of Death: MURRAY----------------------------------Jeg vet at det ikke er egentlig disse du leter etter, men man må begynne ett eller annet sted.Jeg fant denne i Census-index OPEN, GILBERT State: SD Year: 1885 County: Lake County Record Type: Federal Population Schedule Township: Madison Page: 004 Database: SD 1885 Federal Census IndexSer interessant ut. Birth Information for CLARA OLINE OPPEN (State File Number: 745341) File Date: 11/15/1949 Sex: Female Birth Date: 10/29/1889 City/County: KINGSBURY Mother's Name: BETSY KNUTSON Father's Name: GILBERT OPPENBirth Information for ANTON OPPEN (State File Number: 745342) File Date: 11/15/1949 Sex: Male Birth Date: 08/29/1887 City/County: KINGSBURY Mother's Name: BETSY KNUTSON Father's Name: GILBERT OPPENBirth Information for OLUF BERHARD OPPEN (State File Number: 336616) File Date: 08/19/1929 Sex: Male Birth Date: 06/24/1896 City/County: KINGSBURY Mother's Name: BETSEY KNUTSON Father's Name: GILBERT OLSON OPPENog der røyk den!!! Han var jo ingen Olsen.... jeg sender det ut allikevel, slik at dersom andre prøver å hjelpe, slik at de ikke behøver å bruke tid på denne.... snufs! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har også stort sett funnet det samme som deg, Laila, men fant også en Gilbert N. Oppi død 18. mai 1919 i Chattooga County, Georgia. Kan jo være en kandidat. Township er dessverre ikke oppført. (Certificate: 4988-A - Georgia Death Index, 1919 - 1927).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Rart igrunnen, finner ikke Gilbert i 1900 eller 1910 heller. Fant Ole Open i 1910 med familyn, men... hrmf. Hvis det er ham som døde i Georgia i 1919, så er han jo unnskyldt for ikke å dukke opp i 1920, men han burde jo ha høflighet nok til å være i 1910!? L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen
Lenke Jeg vet ikke noe om denne indexen, ser ut til å være en bok.... her er det faktisk en Gilbert Oppen, uten at jeg har noen formening om det er bra eller dårlig.... I Alberta, Canada. Det er egentlig ikke så bra.... for der er det ikke så lett å finne noen...Det er noen som visstnok er villige til å slå opp i denne boken, kanskje det kan gi svar på om det er rett mann i hvertfall?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Er redd for at den Gilbert Oppen i Canada også er en Gilbert Olsen. Finner ham på basen til 'Western Land Grants' hvor han skjøter til seg land to ganger. Forsøker med en link:LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Heisann, tusen takk for at dere leter.Beklager så mye, to trykkleifer i samme tekst, jeg skammer meg... Skulle selvfølgelig ha vært 1880 og Avoka.-Gilbert kan godt finnes i Canada også, hans søster Marthe Nilson(/Oppen?!) oppholdt seg et eller annet sted der. -er forsåvidt på jakt etter henne også.... Har bare et bilde i et album hvor det står 'tante Marthe i Canada', veldig opplysende.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.