Gå til innhold
Arkivverket

[#12572] Emigranters etterkommere i USA


Gjest Torill Aasegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Aasegg

Hei! Det er første gang jeg bruker denne tjenesten, så jeg er litt i tvil om hvor mye jeg skal skrive i første omgang...Jeg leter etter etterkommere etter mine oldeforeldres søsken, som bosatte seg i USA. Jeg har søkt mange steder på nettet, og har funnet noen av dem som reiste ut. Men jeg har ikke klart å finne etterkommerne. Jeg prøver også å finne ut litt om dem (hva de gjorde, hvor de bodde, familieforhold osv).Er det noen som har noen gode tips å komme med til meg? mvh Torill Aasegg, Byneset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Legg ut det du vet her, prøv å skrive litt oversiktlig, med opplysninger fra både før de reiste og det du har funnet 'der borte'. Her er det flere som greier å hjelpe! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Ok! Skal prøve å få det oversiktelig, da det er flere personer jeg leter etter. Det er to grupper med søsken. Disse er søsken til min farfars mor og far.1) Ane Olsdatter Imsen Åsegg (1881-1924). G.m. Rupert Emmanuel Mattson fra Sverige. Trolig bosatt i Bayfield, Wisconsin. Disse fikk fem barn: I) Roy (1908-1987), ingen barn. II)Melvin (1910-1988), ingen barn. III) Thelma (1913-2000),to barn. IV) Oswald (1916-1998), to barn. V) Walter (f.1918), lever ennå, fire barn.2) Kristoffer Olsen Imsen Åsegg (1882-1920-tallet?). Bodde antagelig i Superior, Wisconsin.3) Kristine Olsdatter Imsen Åsegg (1885-?). Bodde antagelig i Minneapolis eller deromkring. Ble gift Hoppen eller Hoopen. Hun hadde en sønn: Osvald.4) Inga Berntine Olsen Imsen Åsegg (1894-1970), gm. Lenus Jacobson.5) Olga Marie Olsen Imsen Åsegg (1894-1981?), g.1.g.m Amund Barrebek. Tre sønner, to av dem døde som småbarn. Den tredje heter Harvey Hadland. Olga marie ble g.2.g.m. Chris J. Hadland fra Egersund (1883-1965). Chris hadde fra tidligere ekteskap sønnen Clifford (f.1934).6) Alfred Julius Albertsen Stein (1888-1974). G.m. Hansine Robertsen (?-1972).7) Dagfrid Alida Albertsdatter Stein (1894-1985). G.m. John Kristian Edvardsen Stein (1897-1968). To barn: I) Jorunn Alida Johnsdatter Stein (1922-?). G.m. en Taylor. Bosatt i Minnesota. II) Torbjørn Fridtjof Johnsen Stein (1924).8) Gilbert Marius Johnsen Stein (1896-1978). Håper dette ble oversiktelig nok... Jeg krysser fingrene for at jeg kan få hjelp i dette konglomeratet av søkesider og amerikanere...Jeg tar gjerne imot svar pr mail.mvh Torill Aasegg torill@felemor.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg synes at når du først stiller et spørsmål her så skal også svarene ligge i temaet for eventuelle andre lesere.Du ser jo ut til å ha ganske god oversikt :-)Har du kontakt med noen av grenene? Hvilke nummer er du spes. interessert i? Lurer bare jeg slik at vi ikke jobber med noe du allerede vet. Hvor kom de fra i Norge (Imsen eller Åsegg?)Og når dro emigrerte de? Gi oss gjerne linkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg prøver å ha oversikt ja, men jeg vet ikke noe mer enn det jeg skrev. Det finnes nok helt sikkert flere etterkommere enn det jeg vet om. Og hvor finner jeg i såfall disse...?? Jeg er interressert i alle jeg....De kom alle fra Fosen i Sør-Trøndelag, nærmere bestemt fra Osen.Når de reiste over er jeg ikke sikker på, men jeg tror Inga reiste i 1918, og Ane dro over en gang før 1908.Jeg vet ikke hvilke linker du tenker på. Jeg har det meste fra bygdabøker og det min farfar har fortalt + at jeg fant et par årstall på www.familysearch.org .Jeg leter også videre, så om jeg skulle være så 'uheldig' å få informasjon via dette diskusjonsforumet ser jeg på det som et luksusproblem... ;-) mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, på http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm så finner du følgende personer som døde i Minnesota:HOPEN, CHRISTINE , Date of Death: 11/04/1914, County of Death: HENNEPIN HOPEN, CHRISTINE , Date of Death: 03/16/1915, County of Death: HENNEPIN HOPEN, NELS , Date of Death: 05/01/1929, County of Death: HENNEPIN HOPEN, LENA F. , Date of Death: 12/30/1946, County of Death: HENNEPIN HOPEN, MR. OSWALD, Date of Death: 07/23/1948, County of Death: HENNEPIN HOPEN, JOHN SR. , Date of Birth: 03/26/1875, Place of Birth: OUT OF STATE , Mother Maiden Name: NIELSON Date of Death: 02/09/1969, County of Death: CASS,//Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Hmmm..... Skal ikke se bort ifra at en av disse Christine'ne er min farfars tante... Men hvordan skal jeg finne ut hvem...? Samle mer informasjon og så kryssjekke?Men takk skal du ha uansett!! :-) Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

5) Olga Aasegg ankom Ellis Island 17.april 1922 og hun skulle til sin søster Inga Jacobson i Bayfield Wisconsin. Da vet vi hvor 4) Inga bodde i 1922. Og, Bayfield er jo allerede kjent som bosted for andre i familien!Ett par av census-stedene er nede for telling nå, så jeg får ikke lett noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

4) Inga Jacobson og Lenus Jacobson bodde i Bayfield township i Bayfield co. i census 1930. De leide sitt hjem, han var 42, hun 35, de giftet seg da han var 33 og hun var 26. Begge var født i Norge. Han innvandret i 1907, hun i 1914: Lenus var Fisker, de hadde ingen barn. De bodde i 7th Street. -----------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1) Annie og Rupert E. Mattson bodde i census 1920 i Bayfield town, Bayfield county. De hadde de barna du listet opp. Rupert var finsk, faktisk, men svensk far (finsk mor). Han var boater i en boater shop. (vet ikke hva uttrykket egentlig betyr, sikkert noen som vet). Roy L. 11 år Melvin 9 år Thelma 6 år Oswald B. 3 år 9 mnd Walter E. 1 år x mnd Jeg greier ikke helt å lese immigrasjonsdatoene, ser ut som Rupert E. immigrerte i 1895 (kan være 1885) og hun i 19xx. vil ikke prøve å gjette. Men, det må være før 1908 da Roy ble født.Census var tatt opp i Januar 1920 1920 U.S. Census • Wisconsin • Bayfield • Bayfield • ED# 23 img. 30 av 30Oswald i SSDI: OSWALD B MATTSON 11 Mar 1916 Oct 1998 (V) 53913 (Baraboo, Sauk, WI) (none specified) 387-16-3339 Wisconsindet var ikke flere Mattson i SSDI med samme zipcode (postnr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mattson, Neil K 900 Parkside Ave, Baraboo, WI 53913-8946 (608)355-9751 Mattson, Robert D E11259 Shady Lane Rd, Baraboo, WI 53913-9445 (608)356-5685Mattson, Sharon E11259 Shady Lane Rd, Baraboo, WI 53913-9445 (608)356-5685Disse tre Mattson er vel verdt å sjekke ut, om dette er etterkommere etter Oswald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Egentlig, dersom Walter Mattson fremdeles er i live, bør det være mulig å puge noen opplysninger der? To stk. i Wisconsin:_ Mattson, Walter O 208 Arnold St, Rothschild, WI 54474-1201 (715)359-6634Mattson, Walter 516 N Chester St, Sparta, WI 54656-1832 (608)269-3723Legg merke til at han i Sparta har samme retningsnr. på telefonen som de foregående Mattson i Baraboo, så dette er i nærheten geografisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror faktisk jeg hadde prøvd å finne ut av disse:THELMA J IMRAY 07 Jul 1913 13 Nov 2000 (V) 54946 (King, Waupaca, WI) (none specified) 389-24-3678 WisconsinJAMES D IMRAY 12 Feb 1910 21 Apr 2001 (V) 54946 (King, Waupaca, WI) (none specified) 387-09-6557 WisconsinFor, i censusen for 1920 med Mattson familien, kan det se ut som om han som skrev census-skjemaet har skrevet en J etter navnet THelma!Den billigste måten å finne ut av det på, kan være å få tak i en obituary for Thelma (Social-security-søknad kopi koster 27 dollar, så det er litt mye dersom du er usikker. Men en obit kan man ofte få gratis avskrift av i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Du store allverden!! Jeg blir helt målløs jeg.....!!! Så mye dere klarer finne ut da! Jeg skriver ut innleggene etterhvert, og skal ta kontakt med alle jeg får adressene til.Dette er morro!!!mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne karen her bør jo vite noe? Clifford Hadland 39 N 5 Bayfield, WI 54814 (715)779-5770Og han her? Hadland, Harvey 39 N 5, Bayfield, WI 54814 (715)779-5770Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En obituary er et 'minneskrift' som kommer i avisen etter en persons død. Vet ikke når de begynte med dette. Det er mye mer vanlig enn våre nekrologer. De blir trykket i lokalavisene. Noen ganger er faktisk en obituary skrevet av den døde selv.Det du kan bestille her_ http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm er dødsattester, noen ganger avskrift, noen ganger kopi av original. DIsse kan fortelle bl.a. når og hvor født, og, ofte den viktigste informasjonen, hvem som informerer om dødsfallet, og denne personens adresse!F.eks: Obituary from Meade County Times-Tribune* at Sturgis, SD, issue of January 30, 1985:Services held for retired school teacher Thekla Mutchler, 84Funeral services for Thekla O. Mutchler, 84, were Monday at the First Presbyterian Church in Sturgis. Pastor Jack Whetzel conducted the services. Burial was in the Bear Butte cemetery with arrangements by the F. O. Jolley Funeral Home of Sturgis. A memorial has been established to the Sturgis Community Nursing Home. She died Thursday evening at the Sturgis Community Nursing Home. Thekla Mutchler was born Apr. 15, 1900, at Yankton to Peter and Selma Paulson. She lived at Bonesteel until she was 6-years-old, when she began living with Jim and Dora Brown. In 1909, they moved to Fairpoint in Meade County. She attended Newell High School and Black Hills State College at Spearfish. May 26, 1923, she married Tommy Olson at Sturgis. The couple moved to a ranch near Cedar Canyon. She taught at various schools in rural Meade and Perkins counties. In 1946, she moved to Sturgis and taught primary grades at Whitewood for 10 years. On May 19, 1951, she married John Mutchler in Rapid City. She continued to teach for the Meade school district and retired in 1962 after 39 1/2 years of teaching. Mutchler had lived at the nursing home since July 1980. She was a member of the First Presbyterian Church, Community Memorial Hospital Auxiliary, past president of the South Dakota Education Association, Sturgis Senior Citizens, and various educational organizations. Surviving are her husband, John Mutchler, Sturgis; two daughters, Mrs. Ida Hull, Rapid City; and Mrs. Roger (Alva) Stone, Sturgis; two stepdaughters, Mrs. Helen Miller**, Sturgis; and Mrs. Joyce Mills, Rapid City; three stepsons, Harold Mutchler, Cheyenne, Wy; Erven Mutchler, Carlin, WY; and Bob Mutchler, (town unreadable), WA; five grandchildren; three great-grandchildren; and numerous step-grandchildren and step-great-grandchildren. She was preceded in death by one sister and a half-sister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror jammen disse kan være verdt et forsøk og, hvis vi skal stole på den THelma jeg fant... Imray, Penny 314 15th St, Baraboo, WI 53913-1405 (608)356-4700Imray, Mary S5615 Glacier Dr, Baraboo, WI 53913-8907 (608)356-8758*IMRAY, JOHN D. 314 15TH STREET, BARABOO, WI 53913 (608)356-4700 han har til og med epost: jimray@baraboo.com Imray, Bill S5615 Glacier Dr, Baraboo, WI 53913-8907 (608)356-8758Ja, nå har du litt å jobbe med! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Ikke bare litt, men masse!!!!Jeg har kikket på den linken du ga meg ang John Kristian og Dagfrid Alida Stein. De hadde bare to barn. Den tredje, Nils Arnold Stein, sønn på den gården John Kristian fra Fostersønn på. Om du skjønner...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.