Gå til innhold
Arkivverket

[#12573] Skadru/Skodre/Skaugdriv ... - Hva slags navn er dette?


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har en ane som jeg skriver som Skadru Osmundsen Drange. Han levde i Randesund og Kristiansand omkring 1800. Jeg har sett hans navn skrevet på ulike måter (Skadru/Skodre/Skaugdriv/Skodrav/Skodriv..). Navnet er rart. Sannsynligvis sjeldent. Hvor ble det brukt? Hva er 'opphavet'? Er det utdødd? -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I 1801 er det to Skodre/Skodri i Vest-Agder (bl. a. din ane) og fire som hadde navnet i sitt patronymikon. I Aust-A. er det to Schowdriw og sju Schowdrivsen / datter. Navnet finnes ikke andre steder, såvidt jeg kan se.Det finnes sikkert en eller annen med navneordbok som kunne forklare opprinnelsen til navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Fant tilfeldigvis en forklaring nå nettopp: 'En som vandrer mye i skogen'. (www.barnimagen.no) Og takk, Astrid, for tips for lenge siden! (Skjønner ikke at jeg ikke har takket tidligere...?) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.