Gå til innhold
Arkivverket

[#12579] Karen Halvorsen - Wisconsin


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Jeg har i lengre tid lett etter Karen Halvorsen her på Digitalarkivet og Ellis Island uten resultat.Karen Halvorsen var min bestefars søster. Etter opplysninger jeg har fått av en gammel tante emigrerte hun til USA 19 år gammel. Hun skulle til Greenwood, Wisconsin. Hun var en meget flittig brevskriver, men ingen brev finnes mer. Hun ble gift med en norsk mann og fikk i hvert fall en sønn, som ble lege. I folketellingen 1900 for Gran bor hun sammen med mor, far og søsken på Grindæker gård. Hun er oppgitt å være født 1888. Dvs. hvis hun reiste 19 år gammel skulle dette tilsi ca. 1907.Er det noen som kan hjelpe meg videre ? Jeg synes det er rart at jeg ikke finner noen utreise noen steder.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Etter å ha lett lenge etter Karen født i Gran fant jeg ut at hun var født i Storelvdalen. Lenke Faren heter Laurits Halvorsen. Det er kjekt å vite siden hun godt kan ha emigrert under navnet Lauritzen eller kanskje ha brukt gårds-eller stedsnavnet.Hun kan jo også ha jobbet seg over og derfor ikke komme tilsyne på listene. Vær obs. på at Digitalarkivet ikke er komplett. Og at det kan hende at hun ankom et annet sted enn Ellis Island.Kjenner du til mannens etternavn?Hva het sønnen? Kanskje vi kan finne henne i tellingen for 1920 eller 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Nina.Jeg vet dessverre ikke mannens navn. Det sies at hun ble gift med en normann, så da regner jeg med at hun ble gift der. Regner også med at hun brukte navnet Halvorsen, idet alle hennes søsken gjorde det. Hun var heller ikke stedbundet noen steder, idet hennes far, min oldefar, var ved jernbanen og flyttet mye.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Turid! Jeg synes du skal jobbe litt mer her i gamlelandet først. For eksempel finne ut Karens faktiske fødselsdato, det blir altfor mye gjettverk.Det finnes kanskje ett skifte etter foreldrene, hvor det kanskje står hva hun ble gift, eller i hvertfall kanskje en adresse eller noe.Ellers er nok dette for mye av en nål i en høystakk.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Laila. Vet du hvor lenge skifterettene oppbevarer skifteattester etc. før de sendes til Arkivene. Karen's far døde nemlig 10.09.1938 i Hønefoss og jeg lurer derfor på om Ringerike tingrett fortsatt kan sitte på skifteattesten.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det norske settlementet i Greenwood, WI, oppbygt av emigrantar frå Hafslo og Lærdal i Sogn samt Gran på Hadeland, er omskrive i ei av Årbøkene som er utgjevne av Luster kommune for nokre år sidan. Der finst det ei fullstendig liste over huslydene som budde der. Elles kan eg ikkje sjå at nokon Karen er gravlagd på kyrkjegarden i Greenwood.Når det gjeld dødsmeldingi etter far til Karen, so vil eg tru at årgangen 1938 er komen på Statsarkivet på Kongsberg.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Lars. Takk for opplysningene. Disse Årbøkene for Luster kommune er det noe jeg kan låne på biblioteket? Vet du hvilket år det gjelder ?Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg sit for tidi i Hallingdal og har diverre ikkje tilgang til desse årbøkene her. Men på heimesida til Luster kommune ser eg at denne artikkelen var med i 'Lokalhistorisk årbok nr. 1', utgjevi i 1994.Eg veit ikkje om desse årbøkene er tilgjengelege gjennom biblioteki, men ein telefon til Luster kommune (5768 5500) vil sikkert gje eit svar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Lars. Jeg har i dag ringt Ringerike tingrett og de kunne opplyse at skifteattesten nok befant seg i Kongsberg. Jeg vil prøve å sende en mail dit å høre om de kan sende meg den. Jeg vil også ringe Luster kommune å høre hvor jeg kan få tak i årboken. Tusen takk for hjelpen.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Jeg har nå fått utskrift av skifteattesten etter min oldefar Laurits Halvorsen. Der fremgår det at Karen i 1938 het: Karen Olava Johnson og bodde i Wisconsin, USA. Er ikke sikker på om hun brukte navnet Olava, har aldri hørt det før. Blir det lettere å hjelpe meg nå?Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Folketeljingi for Wisconsin 1930 syner berre eit mogeleg alternativ for Karen Johnson, nemleg denne huslyden som budde i Warner township, Clark County:JOHNSON, Henry B. 44 M25 WI Nor Nor farmerJOHNSON, Carrie 41 M23 Nor Nor Nor wife em1910JOHNSON, Elmer N 13 S WI WI Nor sonJOHNSON, Edith 8 S WI WI Nor dauKan dette vera Karen Halvorsen?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Lars.Alderen på Karen stemmer vel nokså godt, idet hun er født i 1888. Jeg vil i helgen ta kontakt med min gamle tante og høre om navnene virker kjente for henne. Takk for hjelpen så lenge.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turid Christiansen

Hei Lars og dere andre som har vært innom mitt innlegg.En liten oppsummering: Av skifteattesten etter Lauritz Halvorsen av 1938 var Karens etternavn Johnson og hun bodde i Wisconsin. Hennes fulle navn er altså Karen Olava og hun er født 16.03.1888 i Storelvdal. Etter det som er blitt fortalt reiste hun 19 år gammel til Greenwood, Wisconsin.Min tante mener at hennes mann het Henry, men er ikke sikker. Hun mener videre at hun bare hadde en sønn.Er det noen som kan kikke på tellingene for 1910 og 1920 og se om de kan finne henne, og om det er Karen og familien som Lars har funnet.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

1920 US Census, Wisconsin, Clark County, Warner Town, Enumeration District 12, page 9 B: Johnson, Henry B., head, 34, born in Wisconsin, parents born in Norway, farmer, 'home farm', owns the farm 'free' (no mortgage)---, Katy, 29, wife, emigrated 1911, born in Norway to Norwegian parents---, Arthur, 7, son, born in Wisconsin, father born in Wisconsin, mother born in Norway---, Elmer, 3 years 4 months old, son

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Kathy. Takk for hjelpen. Hvor kan jeg lete for å finne dødsattesten til Carrie (Katy). Hvis jeg fant den kunne jeg kanskje be om en utskrift og få flere opplysninger. Det samme med attest for vielsen. Hun må jo ha giftet seg ca. 1912-13. Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har selv lett etter slekt i Greenwood, Wisconsin, og fant dette som kanskje kan være til hjelp:---------Source: Greenwood Library Scrapbook Collection from MARSHFIELD NEW HERALD 12/ /1961 ---------Johnson, Henry B. (1884 1961) GREENWOOD, CLARK COUNTY Henry B. Johnson, 77, died Monday, Dec. 4, 1961, at 9 p.m. at the Memorial Hospital in Neillsville, where he had been a patient since Saturday. Funeral services will be held at 2 p.m. Thursday at Our Savior s Lutheran Church. The Rev. Arvid Myhrwold will officiate and burial will be made in the Greenwood cemetery. The body will repose at the Hill Funeral Home, beginning Wednesday noon until 11 a.m. Thursday, when it will be taken to the church for services. Mr. Johnson was born Feb. 17, 1884 in Perry. He received his education in Blanchardville and came to Greenwood with his parents in 1903. He was married to the former Karen Holvorsen on Nov. 22, 1911 in the Town of Warner. The couple celebrated their golden wedding anniversary in October of this year. After their marriage, they settled on a farm northwest of Greenwood, where they resided until they retired in 1952, and moved to the city of Greenwood. For a number of years he was supervisor of the Town of Warner and also was a member of Our Savior s Lutheran Church. He is survived by his wife two sons, Arthur, Belleville, Ill., and Elmer, Malta, Ill. a daughter, Mrs. Earl (Edith) Stout, Augusta nine grandchildren three great-grandchildren and a sister, Mrs. George (Anne) Vollrath, Greenwood. A brother preceded him in death.Dette er hentet fra: LenkeDette betyr jo at din tante levde iallefall i 1961, og det er listet opp barn som da var i live. Hvis det er rette personer som omtales da.....Skal du lete opp de to sønnene, er det mange å velge i, ved oppslag i Switchboard, mens navnet Vollrath er nevnt over, her er det tre med det navnet som fortsatt bor i Greenwood. Hvorfor ikke ta kontakt med en av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

No ser eg at Karen Halvorson og mannen Henry Johnson budde nær byen Greenwood i Clark Co., WI. Då eg første gongen las innlegget om Greenwood, WI, tenkte eg på settlementet Greenwood, som altso ligg ein heil annan stad...Men eg er då likevel glad for at den rette familien er funnen!Sonen Elmer er nok identisk med denne personen:ELMER M JOHNSON f. 12 Aug 1916 d. 01 Nov 2001 bustad: 60115 (Dekalb, De Kalb, IL) soc.sec.# 387-14-1636 utstedt i WisconsinElmer var i 1961 busett i Malta, IL, som er ein forstad til DeKalb!Og dette er vel sonen Arthur:ARTHUR JOHNSON f. 09 Jul 1912 d. Aug 1986 bustad: 62221 (Belleville, Saint Clair, IL) soc.sec.# 328-03-7302 utstedt i IllinoisOg her er truleg svigersonen Earl Stout:EARL STOUT f. 10 Sep 1914 d. Sep 1964 bustad: (not specified) soc.sec.# 398-16-5739 utstedt i WisconsinVonar dette kan vera til litt meir hjelp.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen, tusen takk begge to. Hvis det er min Karen er jeg jo nesten i mål. Det er bare det å få bekreftet at Karen var født 16.03.1888. Lars du nevnte i tidligere innlegg at ingen Karen var begravd i Greenwood. Kanskje hun bodde hos noen av sine barn når hun døde.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jau, eg sa so, men eg tenkte den gongen på settlementet Greenwood, ikkje på byen, so det kan godt tenkjast at Karen likevel ligg gravlagd i eller ved byen Greenwood...!Eg har eit microfiche register over alle dødsfall i Wisconsin frå 1959 til 1997, men har ikkje dette tilgjengeleg akkurat for øyeblikket. Når eg får høve til det, kan eg sjå etter...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.