Gå til innhold
Arkivverket

[#12580] Fra Namdalen til Minnesota i 1887 og 1891


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Mor og datter dro fra Jøa i Nord-Trøndelag til Amerika, og jeg prøver å finne ut av deres skjebne 'over there'. Karen Dun dro fra Trondheim 11.08.1887. Som reisemål er oppgitt Thomson, Minn. Hun dro med linje Stjernen, skip Hero. (Fullt navn: Karen Anna Baardsdtr. f. 1861) Hennes mor Jonetha Dun dro 07.10.1891, med reisemål Duluth. Billetten er betalt i Amerika, så hun dro sannsynligvis til sin datter. Jonethas alder er oppgitt til 50 år, men siden hun var født i 1828, var hun vel over 60. Det er også oppgitt at hun var gift, men hun var enke. (Jeg har likevel god grunn til å tro at dette er riktig person, etter å ha konferert med lokale slektsforskere.) Går ut fra at det er lettest å spore opp mora - som kanskje ikke giftet seg - men man vet jo aldri. Jonetha reiste med linje Inman, skip Domino. Er takknemlig for tips, spor.Jonethas bror, Nikolai Overgaard, var en av pionerene i Norman County, MN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Kan dette være Karen Anna selv om det står at hun emigrerte i 1891? Hun er nat. og alderen stemmer. Greseth er et navn på flere emigranter fra Trøndelag så det er ikke umulig at dette er Karen Anna du søker. Kan jo hende at hun kjente denne mannen fra tidligere.-----1930 U.S. Federal Census - Minnesota - Lac qui Parle - Hantho - District 13Greseth Rollof G., 32 år, head, født i Minnesota, farmerGreseth Karen Anna, 59 år, enke, norskGreseth, Elmar G., 29 år, sønn, bussjåfør, født i MinnesotaGreseth, Olga, datter, 20 år, født i Minnesota-----1920 U.S. Census • Minnesota • Lac Qui Parle • Hantho • ED# 89 ( nevnes også Lac qui Parle township)I 1920 bor familien på samme sted,Olga finner jeg ikke, men en datter på 13 år. Mannen til denne Karen Anne lever. Sander som han het er 65 år i 1920 og kommer fra Norge.Karen Anna oppgis også i 1920 som emigrert i 1891 og nat. i 1897 eller 1899.-----Vel.... det er jo ikke sikkert at dette er din Karen Anna, men for å finne det ut kan du jo bestille hennes nat.papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne Karen Anna i 1930 kan vel ikke være den som er født 1861, det er jo 10 år feil. Vet Eldbjørg noe mer om broren? Kanskje du skal skrive til County Clerk'n i Norman County, MN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg er glad for at noen prøver, og om det da blir en 'blings' er ikke det så farlig! Når det gjelder Norman County tror jeg at jeg har god oversikt over nordmennene der. De har nemlig en svært god hjemmeside utlagt, og Margit Bakke har hjulpet meg mye. (Hun er visst på Norges-besøk i disse dager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Nina: Litt på siden av selve saken, men hvor får du tak i Census for USA? Ligger dette fritt tilgjengelig på nettet?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er et spørsmål som er besvart '100 ganger' før :o)Du finner masse info dersom du søker litt rundt på nettet. F.eks. Cyndislist.commen: www.ancestry.com og www.genealogy.comer steder som har censuser. de koster penger. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har fått så god hjelp i tema 23826, i leitinga etter Peternille Thomseths etterkommere, at nå frisker jeg opp dette temaet som gjelder Peternilles tvillingsøster, Jonetta Dun.Jonetta Dun emigrerte i 1891, og hennes datter Karen Anna i 1887: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeSom en ser i mitt innlegg nr 1, er det en del usikkerhet omkring noen av opplysningene omkring utreisa.Her er Jonetta med familie i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.