Gå til innhold
Arkivverket

[#12582] Begravelse i Trondheim.


Gjest Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg leter etter begravelsen til min tip,tip-oldefar Erik Eriksen Rønne. Han var gift med Karen Knudsdtr. Rønne. De fikk barna Ingeborg Martha f. 14021829 og tvillingene Karen Margrethe og Edriche f. 28.01.1833. Alle barna er døpt i Vår Frues kirke i Trondheim. Jeg har ikke funnet parets vielse eller eventuelle eldre barn. Under utflyttede i juni 1834(Fremdeles Vår Frues kirke)finner jeg Karen Rønne og barna Ingeborg Martha og Karen Margrethe. Karen er da enke og 26 år gml. Jeg har lett under begravede uten å finne hverken Erik Eriksen Rønne eller datteren Edriche. Under utflyttingen stod det at familien skulle flytte til Baklandet. (Hvor er det?) Har noen tips om hvor jeg skal lete etter far og datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rønne gård ligger på Ørlandet i S-Trl., og Baklandet er i Trondheim. Mulig kirkebøkene da var ført under Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

De ruslet vel over'Lykkens portal' som er en av broene over Nidelven- stille og vakker du er osv- og så var de på Bakklandet som på den tiden hørte til Strinda.Forsøk Bakke kirke eller Lade kirke. Sig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Takk for hurtig svar! Mener du at Erik Rønne og datteren kan være begravet på Rønne gård? Selv om de tydeligvis for tiden sognet til Vår Frues kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Takk til deg også, Sigbjørn. Jeg får vel bestille nye mikrofilmer da. Jeg får prøve både Strinda og Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Har sjekket kirkeboka for Ørlandet, døde i perioden 1832 - 1835. Det eneste som der ble funnet var følgende: Ørlandet kirkebok 1834 s 431, døde nr. 27: Erik Eriksen, død 17.2.1834, begravd 9.3.1834, oppholdssted Husbye, alder 76 år (litt utydlig skrift, men ser i hvert fall ut som det), dødsårsak ikke lesbar. Tatt alderen i betraktning er det nok ikke riktig person. Datteren Edriche fant jeg heller ikke.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Han blir vel for gammel (hvis ikke 7-tallet skal være 2). Jeg vil vel også tro at datteren er begravet samme sted. Hvis hun er død. Og det må vi vel anta? Eller kan hun være satt bort til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg skal forsøke å finne vielsen. Fødselen blir ikke så lett å finne før jeg vet alder og foreldrenes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Har sjekket Ørlandet for ekteskapsinngåelse fra og med 1828, men også der negativt. Kanskje er ekteskapet inngått på Karen Knudsdtr.'s hjemsted som muligens ikke er Rønne, men opprinnelig noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Takk skal du ha. Om Karen Knudsdatter vet jeg ikke mere enn at hun var 26 år i 1834. Da må hun altså være født ca 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

I Ft 1865 for Trondhjem på adressen Ihlens øvre Gades vestre side fant jeg Karen Knudsdtr, logerende, enke, 56 år, fødested Voges prestegjeld. Dette passer jo ganske bra, med tanke på at hun er født ca. 1808. Jeg vet ikke hvor Voges prestegjeld er, men det vet kanskje noen andre,og da kan det jo være greit å søke der etter evt. fødsel og ekteskapsinngåelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.