Gå til innhold
Arkivverket

[#12599] Hva er en Kapilat?


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Ved ft. i 1900 for Moss finner jeg Ingeborg Marie Jørgensen. Hun er under yrke oppført som Kapilat. Hva er kapilat for et yrke?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hun ser ut til å være helt alene om å ha dette yrket i FT 1900. Ordet finnes heller ikke i ordlister - har prøvd varierende stavemåter. Det får meg til å tro at det muligens kunne foreligge en feilstaving av kapital(ist) - en som lever av sin kapital. Muligens ikke riktig - men i hvert fall et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det ikke være at der mangler en 'l'? Og at damen muligens arbeidet innenfor frisøryrket?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til dere alle for svar.Jeg har ikke noe tro på at hun var kapitalist. Hennes mann var matros og av det blir man ikke kapitalist. På hennes og mannens families side var det nokk heller lite med penger det er intrykket jeg har av familien.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan det komme av av ordet KAPIL.... ?De tynne hårrørsårene i kroppen = kapilærer.Kapilærkasser - en slags kasse brukt i drivhus. Har vel noe med oppsugingsevne å gjøre.Yrke, kanskje det var en sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

capillatus, capillat, adj, with hair, hairy.Jeg tror fremdeles det har noe med hår å gjøre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hmmm, spurte moren min som er frisør om dette og hun har aldri hørt benevnelsen kapilat innenfor sitt fag.Tror det er relatert til kroppen........en sykdom/svakhet. Kanskje kapilat som yrke fordi hun var kroppslig redusert og ikke kunne jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Langlo

Eg kan heller ikkje finne ordet i mine tilgjengelege oppslagsverk. Går ein til latin, har ein verbet capio, cepi, capt. 3 som i nokre av sine tydingar (med tillegg av andre ord) har det at ein blir svekka på eitt eller anna område, alt frå å misse synet, eller å bli lamma, til å misse vitet. Kan det vere noko slikt som ligg til grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

plant Capillus Veneris); CAPILLARE : N - ointment/unguent for the hair; pomade; CAPILLAT : ADJ - having long hair (older generation/foreign peoples/boys); hairy; hair-like; CAPILLAT : N - long hairs (pl.); young aristocrats; CAPILLATIO : N - the hair; disease of the urinary organs; CAPILLATUR : N - hair-like flawing in a gem; the hair (L+S); false hair; CAPILLITI : N - head of hair; CAPILLOS : ADJ - full of hair; very hairy; CAPILLUL : N - fine/soft hair;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

lurer på hva som skjer, innlegg borte, amputert... Kan hun ha vært parykkmaker, eller hadde hun mer hår på kroppen enn de fleste? Lailaher har en litt å velge i: fra Incunabula Books Latin Wordlist:CAPIDUL : N - kind of covering for the head; CAPILL : N - hair; hair of head; single hair; hair/fur/wool of animals; hair-like fiber; CAPILLACE : ADJ - resembling/similar to hair; like hair; made of hair L+S; CAPILLAMENT : N - head of hair; toupee/wig; hair-like fiber; thread of metal; streak/flaw in gem; CAPILLAR : ADJ - of/pertaining to the hair; ~ herba = plant Capillus Veneris; CAPILLARE : N - ointment/unguent for the hair; pomade; CAPILLAT : ADJ - having long hair (older generation/foreign peoples/boys); hairy; hair-like; CAPILLAT : N - long hairs (pl.); young aristocrats; CAPILLATIO : N - the hair; disease of the urinary organs; CAPILLATUR : N - hair-like flawing in a gem; the hair (L+S); false hair; CAPILLITI : N - head of hair; CAPILLOS : ADJ - full of hair; very hairy; CAPILLUL : N - fine/soft hair;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg sjekket yrkesbetegnelsene folketellingene grundig med ulike stavemåter av kapilat (byrjar på Kap/cap/ - inneheld ilat/ illat etc), så i Kalkar/ordbøker på ulike språk, før jeg skrev mitt forrige innlegg.Var inne på tanken at ordet - som nevnt ovenfor - kunne ha noe med latin Capilli = hår å gjøre. Laila nevner her en lang rekke avledninger av dette ordet. For ordens skyld vil jeg nevne at capilli = hår henger sammen med caput = hode, og ikke med capio som nevnt ovenfor.Men at denne damen er den eneste med dette 'yrket' FT 1900, er jeg temmelig sikker på. Derfor var det mente kapilat kunne være en feilstaving - men det kan jo være en annen feil enn den jeg foreslo.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra skjegg til kapitalist!!Jeg tror ikke man trengte være rik for å bli betegnet som kapitalist i FT 1900 eller andre folketellinger. Den gangen sparte folk penger til sin alderdom, og levde av rentene av en kapital - om den var stor eller liten. De var henvist til å leve av oppspart kapital eller sparepenger ganske enkelt.Det er mange som levde av sin kapital i FT 1900. En forhenværende lærerinne i FT 1900 (dette står i hushaldsstatus) levde av 'renter av en liden kapital'. Ordet kapital betyr oppsparte penger, tror jeg - det behøvde ikke være noen stor sum.Man levde av rentene av sine sparepenger og og hadde dermed en sikkert inntekt, om den var aldri så liten!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hva om originalen ble sjekket? Så kunne man i hvert fall fått verifisert/falsifisert om det foreligger en feil avskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om hun skulle være parykkmaker finnes det en egen bok som jeg ref. i et tidligere innlegg. Se om ordet kapilat finnes der.Uansett hva i all verden dette måtte være så var hun sikkert ikke alene. Kan det være at den som foretok tellinga hadde et 'rikere ordforråd' enn andre? Kanskje vedkommende hadde vært utenlands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dersom hun ikke klippet Pavens skjegg så er det tastefeil,der er tre som er oppført i Moss med Kapital-alle kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Først må jeg få si takk for alle svar.Det deler seg i de som tror hun er kapitalisr og de som tror det har noe med hår og gjøre. Kan det være mulig at det fantes et parykk makeri i Moss på 1900 tallet? Jeg selv heller til den teorien. Jeg vil forhøre meg med et historielag eventuelt i Moss og Østfold om det fantes noe slikt rundt 1900. Har meget vanskelig for og tro at hun var kapitalist om det så ikke dreier seg om mye penger.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Det er 14 personer som kalles parykkmakere i FT 1900, men ingen i Moss. Et par av de 14 omtales også som frisør, så man kunne vel anta at det å kunne lage en parykk hørte under frisørfaget.Jeg håper du gir oss tilbakemelding om du finner ut noe.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I hvilken folketelling fant du henne. Den her i DA, papirkopier eller i orginalen?Hvorfor ikke sjekke orginalen før man går videre. Det er vel ingen mening i å sitte her å diskutere om det gjelder hårrøtter eller penger før man vet hva det egentlig står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kjenner meg framleis nokså trygg på at det dreier seg om kapitalist. Ein må hugs at det dreier seg ikkje om vår tyding av ordet. Ein kapitalist no er ein som har mykje pengar, og som investerer dei. Rundt 1900 vil eg tru at kapitalist tyder ein som levde av dine pengar; levde av sin kapital. Og det betyr ikkje så mykje om det var ein stor eller liten kapital. Ein finn og at ein del kombinerte med anna, t.d sying. Og den som sydde hadde det ikkje for romsleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.