Gå til innhold
Arkivverket

[#12601] Anton Martin Olsen, f. i Sandefjord 1850


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Anton Martin, min oldemors bror, giftet seg i Sandar 1872 med Caroline Kristiansdatter, født i Borre. Men hvor ble det av dette paret? Har hittil ikke klart å finne at de døpte noen barn i Sandar (men har ikke hatt anledning til å se etter i Sandefjord, som vel fikk egn kirkebok en gang tidlig i 1870-årene). Har heller ikke funnet dem i FT 1900. Kanskje noen kan hjelpe til med å finne dem igjen, f.eks. i Borre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

På FamilySearch finner du at Anton Olsen og Karoline Kristiansdr har fått en datter - Anna Margrethe Anthonsen 1.9.1873 (født i Borre).Dette kan muligens være henne (selv om årstallet er et år galt) - Lenkemvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1900 Sandefjord: Anton Olsen m b el ug Snedkersvend 1850 Sandefjord. Jeg fant Anton Martin i 1865 tellinga og ser da at hans far er tømmermann. Forøvrig finnes det ingen annen Anton f. 1850 i Sandefjord en denne i 1900.Slik det ser ut for meg må dette være samme Anton, med eller uten Martin.Ble Caroline født i 1854? Da kan hun i Xania 1900 være et alternativ. Søk på 'Karoline Kristians.' Lenke Midlertidig bosatt på Grønland 7, gift fra Borre, bosatt i Borre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for alle gode innspill!Carolines fødselsår (1850) har jeg fra vielsen i Sandar i 1872, men 1851 kan vel likevel være det rette. Her må kirkebok for Borre sjekkes. At hun og Anton Martin fikk en datter, Anne Margrethe, i Borre 1873, var en viktig nyhet. Nok et behov for kirkebok for Borre m.a.o. Og kanskje fikk de flere barn i Borre?Jeg tror også at Carolines mor er Karen Jørgensdatter, 45 år og enke i Borre ved FT 1865. Og ved vielsen i 1872 oppgis farens navn til Kristian Kristoffersen. Han må være død før 1865.Anton, snekkersvend, f. 1850, i Sandefjord 1900, er oppført som ugift, så han er neppe den rette Anton Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Tror kanskje at Caroline med mor Karen Jørgensdr ikke er korrekt allikevel. I dag fant jeg en Caroline Mathea Christensen, født 1851 i Borre på FamilySearch. Denne Caroline er oppført med Karen Henrikke Jørgensdr som mor og med Christen Hansen som far.Siden du sier at Kristian Kristoffersen er oppgitt som far ved giftermålet, kan vel ikke Caroline fra FT 1865 være den korrekte?mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror nok fortsatt at Carolines far var Kristian Kristoffersen, død før 1865. Med utgangspunkt i den hjelp jeg allerede har fått i denne tråden har jeg nå funnet at Anton Martin og Caroline også fikk en sønn, Karl Anton, før de var gift. Han ble født i Sandar 04.11.1871 og døpt 10.12. Og det viser seg videre at datteren Anna Margrethe også ble født i Sandar, ikke i Borre, som opplyst ovenfor (innlegg nr. 3).Det fremgår klart nok av kirkeboken for Sandar. Hun ble hjemmedøpt og døde samme dag som hun ble født.Jeg har imidlertid nettopp nå funnet (på Familysearch) at Karl Anton giftet seg i Halden 06.03.1899 med Mathilde Gabrielsen, så jeg kan kanskje håpe å finne nålevende etterkommere av ham? Kanskje i Halden-distriktet? Tips mottas fortsatt med største takknemlighet! Spennende med 'nye' slektninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.