Gå til innhold
Arkivverket

[#12604] Hans Lunder


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Kan noen hjelpe til med å finne vielsesdatoen til Hans Lunder og Anette f.Torgersen.De skal etter de opplysninger jeg har, giftet seg i Oslo mellom 1890 og 1900.Da jeg ikke kan finne dem i tellingen for Oslo i 1900, regner jeg med at de giftet seg etter den 3.12.1900.Mulige kirker er Uranienborg,Vestre Aker og Fagerborg.Bosted i Oslo er oppgitt til å være Frøen.Prøver å hjelpe ei dame med dette.Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvem, hva, hvor, når........? Hvor kom de fra, når ble de født?Det finnes 3 Hans Lunder i 1900 tellinga for Kristiania. Den ene er gift og ikke aktuell. De andre er en ugift lege født 1865 fra Jevnaker, og en logerende ugift sporveiskonduktør ommunalt ansatt født 1872 i Sørum. Håper det kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Vet at det er ett meget tynt grunnlag,men håper på at det er noen som har kirkebøkene for de kirkene jeg nevnte.Har ikke noe mer å gå etter.Har kun fått opplysningen av noen andre,men fikk vite at det dreier seg om besteforeldre og at personen hadde gitt opplysninger at de skulle være gift mellom 1890 - 1900.Hvor i Oslo er Frøen?Får prøve å skaffe til veie mer opplysninger hvis ikke dette går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Har fått nye opplysninger om Hans og Anette.Hans er lege og f.1865.Anette Torgersen/dtr.f.1867 i Kristiania og er sykesøster da de gifter seg.Hans er muligens den legen i 1900 og som er f.på Jevnaker.Han hadde legepraksisen sin på Frøen.Derfor trenger jeg vielsesdatoen på dem,for der står det vel navnet på faren deres.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1865 finnes det ingen Hans Lunder på Jevnaker, men deritmo flere Hans født på Lunder i Jevnaker.Den heteste kandidaten er etter min mening Hans Gudbrandsen, 1 år, fra gården Lunner vestre i Lunder,Jevnaker.Far Gudbrand Gudbrandsen, morRagnild Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Ja, det er denne Hans jeg har kommet frem til også. Etter det jeg har fått opplysninger om nå i kveld så heter han Hans Gudbrand Lunder da han gifter seg med et 'forbehold'.Derfor tror jeg at vi har kommet frem til samme person, men er det noen som kan fortelle meg når han Hans giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Johannessen

Prøver igjen.Er det noen som kan hjelpe til med vielsesdatoen til Hans Gulbrand Lunder lege fra Jevnaker og Anette f.Torgersen.De giftet seg etter folketellingen i 1900 i Kristiania.De jeg prøver å hjelpe venter i spenning.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Har du undersøkt hva som står om ham i ulike utgaver av Norges Leger (tidligere Læger)? Der oppgis da som regel både vielsesår, foreldres navn og fødselsdatoer og det ene med det andre. Så kan du jo forsøke finne vielsen i originalprotokollene etterpå.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kobro: Norges Læger, andre bind, 1915 har omtale (og bilde) av Hans Gulbrandsen Lunder. Det står at giftet seg 13.05.1901 i Kristiania med Anette Torgersen, født sammested 9. april 1867, datter av Simon T. og Andrine Hügen. 1 sønn (4/9-10). Hans G. Lunder var sønn av gårdbruker Gudbrand Gudbrandsen Lunder (10.09.1821-09.03.1913) og Ragnhild Andersdatter Bjøralt (f.16.08.1830). Hans G. Lunder født i Lunner 16.06.1865. (side 66). Han står også omtalt i 'Studentene fra 1883' hvor bl.a. det fortelles at sønnen Roar var gårdbruker på Romerike, gift 18.02.1927 med Margit Staubo (dette er i 50-års-utgaven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Og husker jeg ikke feil da Eva, så er Hans bror (?) av 'vår egen' direktør Lunder på Raufoss - se TOTN årbok 2002...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.