Gå til innhold
Arkivverket

[#12606] Fam. Langfeldt fra Vest Agder til USA. Trenger hjelp til å finne familien.


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Nils Langfeldt f.1883 i Hellesund, Søgne, Vest Agder og hans kone Beatrice Bendiksen, f. 1885 flyttet til USA. Nils reiste fra Kr.sand 26.9.1902 og Beatrice siste gang 16.8.1920. Da hun reiste hadde hun med seg datteren Evelyn, f. 1912 og sønnen Kørner (Torner), f. 1915. Hennes onkler Hjalmar Bejamin, Bendiksen, f. 1895 og hans bror Arthur Kornelius, f. 1900, reiste også. Hjalmar reiste 13.9.1920 og Arhur den 8.12.1924. Jeg har funnet Manifest Enlarger for både Nils, Beatrice med datteren og sønnen. De reiste til New York. Niels døde i januar 1965.Det jeg undres på er om der er noen som kan hjelpe meg å finne disse eller etterkommerne etter disse. Beatrice var datter til brorsønn av min oldefar. Hennes far var Lars Bendiksen.Jeg håper så inderlig på hjelp og takker så hjertelig på forhånd!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å si at når Arthur reiste den 8.12.1924 skulle han til sin “Sister: Betres Langfeldt, 559 - 56 Street, Brooklyn, New York.'Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger. Jeg finner hele familien i Brooklyn også i 1930. KOmmer ikke inn på imagene nå. Du har i grunnen opplysningene der, barna er fremdeles hjemmeboende Det eneste stedet Turner Langfeldt dukker opp, er i census-index 1930, hvor han bor hjemme hos mor og far. Langfeldt, Turner Age: 15 Year: 1930 Birthplace: Roll: Race: Page: 12B State: New York ED: 1033 County: Kings Image: Township: Brooklyn Relationship: SonAltså, jeg finner ham ikke i f.eks. SSDI eller noe.Det bor en Lilyan J. Langfeldt, 81 år, i Brooklyn (denne kan være 'foreldet', har sett at døde mennesker også har vært listet her noen ganger)jeg vet ikke om dette er den samme:_ Langfeldt, Lillian 601 79th St, Brooklyn, NY 11209-3760 (718)833-6620(dette er fra www.switchboard.com) ----------- NELS LANGFELDT Request Information (SS-5) SSN 088-16-2220 Residence: New York Born 21 Dec 1883 Last Benefit: Died Jan 1965 Issued: NY (Before 1951)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

jaja og når man ikke trykker enter en gang for mye, ser det jo ut som bare rør.... og rot... enter. Altså :_ Langfeldt, Lillian 601 79th St, Brooklyn, NY 11209-3760 (718)833-6620 (dette er fra www.switchboard.com)og dette er fra SSDI: NELS LANGFELDT Request Information (SS-5) SSN 088-16-2220 Residence: New York Born 21 Dec 1883 Last Benefit: Died Jan 1965 Issued: NY (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Birger -Ser av registeret for 1930-tellingen at Nels Langfeldt (46) bor sammen med kona Beatrice (44) i New York, - County: Kings - Township: Brooklyn.Det er mulig at det bor flere av familien på samme adresse, men jeg kommer ikke inn på selve folketellingen nå. Er så opptatt nå, men skal søke på disse andre du nevner i kveld, om ikke andre har bidratt da.Nels Langfeldt f. 21. des. 1883, død jan. 1965 i New York. SSN 088-16-2220.(PS; Du har ikke oversett at jeg la inn et innlegg på tema 7565 i går?)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Arthur Bendiksen:1930 U.S. Federal Census • New York • Kings • Brooklyn (Districts 1751-1953) • District 1754 image 23 av 35Familien bor i Third Avenue, Brooklyn Arthur Bendiksen 29 år, 29 år, giftet seg 25 år gml., f. i Norge, imm. 1920, sendt inn søknad om statsborgerskap. Maler Emma (kan faktisk stå Enna), Bendiksen, 26 år, giftet seg 22 år gml., f. i Norge, imm. i 1922,Robert L. Bendiksen 3 år gml, født i New York. Finner ingen hverken død eller levende Robert Bendi*s*n-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hjalmar Bendiksen:1930 U.S. Federal Census • New York • Kings • Brooklyn (Districts 1001-1250) • District 1172 image 25 av 52Jalmar Bendiksen, head, 34 år, giftet seg 24 år gml., f. i Norge, immigrerte i 1913, snekker, US statsborger.Susan Bendiksen, 32 år, giftet seg 22 år gml, f. i Norge, immigrerte i 1912Lawrence Bendiksen, 6 år, født i New York.Og, dette var jo fine tillegg: August Gundersen, svoger av head, 27 år, gift (men kona er ikke der), f. i Norge, cleaner i Window Co.Ester Gundersen, niese av head (altså August's datter) 1 år f. i New York.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er meget sannsynligvis Hjalmars kone Susan: SUSAN BENDIKSEN SSN 066-30-8476 Residence: 11209 Brooklyn, Kings, NYBorn 2 Oct 1897Last Benefit: 07843 Hopatcong, Sussex, NJDied Feb 1981 Issued: NY (1953 And 1955)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, denne er jo også ganske interessant, Lorentz Bendiksen 144 Lakeside Blvd Hopatcong, NJ 07843 Phone: 973-398-3647 fra www.switchboard.comhelt klart en slektning av Susan, særlig når navnet er Lorentz, med tanke på nevøens navn Lawrence....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Census NY 1920: Lanfeldt, Nils View Image Online Age: 36 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_1154 Race: White Page: 13B State: New York ED: 392 County: Kings Image: 1108 Township: BrooklynHer bor også Jalmar Bendiksen (singel) i 1920 hos dem. Ingen nye opplysninger egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei! Jeg er fullstendig målløs! Dere er noen fantastiske engler til å hjelpe!!! Hjertelig, hjertelig takk !!!Jeg skjønner at i dag har jeg vært litt for lenge vekke fra datamaskinen. Derfor må jeg ta meg litt tid for å gå gjennom dette.Først til Arne: Jo, jeg har faktisk oversett ditt innlegg fra i går på tema 7565. Jeg har heller ikke fått noe varsel om nytt innlegg. Men jeg så på det nå og svarer der etterpå.Så til dette temaet: Nels Langfeldt fant jeg faktisk i morges og er sikker på at det er rett person. Denne Lillian, 81 år, kjenner jeg ikke til og må i tilfelle være født i US. Beatrice fant jeg også i morges, men hun har feil fødselsdato, 1905.Men her er det mange nye opplysninger! Må jo se om jeg kan finne noen nålevende som jeg kan ringe til. Du vet, jeg tar sjangser, selv om jeg ikke har lært engelsk. Hadde forresten en hyggelig telefonsamtale med en dame i går (dvs. i begynnelsen av natten) i US. Hennes familie Langfeldt kom fra Norge, men hun kjente bare til sin far John og bestefar Otto fra Norge. Ellers så hadde hun ikke peiling på resten av slekta. Men hun ble veldig glad for at hun fikk telefon fra Norge. Når jeg beklaget at jeg ikke snakket så godt engelsk fikk jeg kompliment av henne som jeg ikke vil gjenta her. Det blir for dumt. Så finner jeg levende personer av disse som her er nevnt, så drister jeg meg frempå. Sprø? Muligens.Enda engang hjertelig takk og jeg kommer tilbake om litt.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen.Jamen er jeg blitt treg. Selvfølgelig ligger det i New Jersey, USA. Det burde jeg ha skjønt av adressen ' Hopatcong, NJ'.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle gode hjelpere.En gledelig nyhet til dere alle. Nå har jeg nttopp snakket med Lawrence og hans kone, June, i telefonen. Han er 79 år og de ble så glad for at jeg ringte. Kona hans kom fra Vanse i Farsund og er av Gislefoss-familien.Det var første gang at han hadde hørt noe fra slektninger her i Norge. Han regnet derfor ikke med at der fantes slekt i Norge. De var lette å snakke med. Hvis de ikke forsto slo jeg over på norsk og de svarte på samme måten. Så nå skulle han sende brev med bilder og opplysninger.Arhtur var blitt skutt der han bodde.Ja, dette svarte det seg å spandere litt av natten på. Og jeg takker så masse for at dere hjalp meg å finne rett familie, spesielt til deg, Laila!Hjertelig hilsen fra Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Såvidt jeg husker finnes det en nokså nyutgitt slektsbok om Langfeldtslekten utgitt av Jan Langfeldt som nå er bosatt i Ski - om dette omfatter 'dine' folk er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jo, jeg kjenner til at det den siden eksisterer, men vet heller ikke om Langfeldt-slekten fra Søgne i Vest Agder er med her. Ellers så kommer jeg ikke inn på hans side slik at jeg kan se etter. Her er linken til den. Lenkemvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Laila.Grunnen til at du ikke : 'Finner ingen hverken død eller levende Robert Bendi*s*n' i USA, er at han bor i Norge. Og jeg tror at jeg til og med har funnet hans mor, Anna, i live, f. i 1904!!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til deg, Kjell Eidet, for linken.Jeg ser at han tar for seg Ny-Hellesund og det er jo aktuelt for meg. Men på nettsiden var der ikke noe navn-oversikt. Derfor må jeg nok skaffe meg boken.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Birger, om ikke jeg husker mer enn 50% feil så var familien Langfeldt del av Hummerfiskeriet fra Ny Hellesund, en artikkel i ÅAH de senere åra. Så om det stemmer kunne du kanskje fortelle litt av den del av historienKristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Om'familien Langfeldt var 'del av Hummerfiskeriet fra Ny Hellesund' har jeg ingen anelse om. Min interesse er slekten til henne som ble gift med Nils Langfeldt, Beatrice, som var min slekt. Beatrice var datter til brorsønn av min oldefar. Hennes far var Lars Bendiksen og han var sjømann. Men selvfølgelig er jeg interessert i historien rundt familien Langfeldt også. Foreløbig er jeg bare ved begynnelsen av å finne ut grunnlagsfakta for å kunne arbeide videre.Jeg vil jo tro at 'Langfeldtslekten utgitt av Jan Langfeld' kan gi noe mere opplysninger om det miljø de kom fra.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan G. Langfeldt

Hei Birger: Jeg har mange opplysninger om Nils Egebert Langfeldt ,hans familie og etterkommere i min bok 'Langfeldt-slekten – Slektskalender'. Jeg snakket bla.med Lawrence Turner Langfeldt da jeg samlet inn opplysninger til boken. I den boken jeg arbeider med nå: 'Langfeldt-slektens og Ny-Hellesunds historie' skriver jeg blant annet om hummerfisket i Ny-Hellesund Beste hilsenJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.