Gå til innhold
Arkivverket

[#12607] Andreas Olsen, f. 29.02.1791, Stod i NT


Gjest Randi Østgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Østgård

Kan noen hjelpe meg med å finne denne guttens far og mor. Vet at han ble født utenfor ekteskap, og at han var fosterbarn på gården Schevloen / Schievloe v/ FT i 1801. Jeg kjenner etterslekten, men ikke forfedrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han skal være f. 28/2 og dpt. 8/3 1791 i Stod. Far Ole Schevloe. Dette sto i VRI (avskrift av kirkebøker) under Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Østgård

Takk til deg Berit! Vet noen noe mer om Ole Schevloe`s identitet... Finner han ikke i FT 1801. Og hvem var Andreas Olsen`s mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aslaug Andersen

Det tok litt tid før jeg ble klar over at jeg vet hvem Ole Schevloe var, men nå får du de opplysningene jeg har om han. Han ble f. 1742 på gården Schevloe (Skjevlo) i Stod, som sønn av Anders Pedersen Schevloe og hustru Anne Olsdtr. f. Lein. (Anders og Anne var mine 4xtippoldeforeldre.) Ole ble 1768 g.m. gårdmannsenke Synnøve Jonsdtr.Eli, enke etter Mentz Karlsen Eli. Ole ble ved giftermålet kalt Ole Andersen Øksnes, så han må antakelig ha bodd der en tid. Etter de opplysningene jeg har, døde Synnøve som kårkone på Eli i 1808, og Ole overlevde henne visstnok.Men jeg har ikke noen opplysninger om Oles sønn, Andreas. Når han ble født i 1791, må jo Ole fortsatt ha vært gift med Synnøve! Det kan jo ha vært derfor at sønnen ble oppfostret på Schevloe hos Kirsten og Tomas. I følge mine slektsnotater fra 1930-åra, var det Kirsten som var datter på Schevloe og søster til Ole, mens bygdeboka mener at Tomas var sønn på gården! Håper at du finner ut hvem som var mor til Andreas. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Anders Olsen Schevloe er i følge kirkeboken født 29.02.1791 - noe som ser ut til å ha blitt korrigert til 28.02.1791 i family search (sannsynligvis mer korrekt, men ikke etter kirkeboken). Anders er oppgitt som uekte, og ingen av foreldrene står oppført i kirkeboken. Ettersom det ikke ser ut til å være noen Ole på Schevloe på dette tidspunktet, kan han umulig være Anders far.Det er Kirsten som er datter på gården Schievloe - ikke Thomas. I 1762 sitter enken Ane på Skievloe med barna Ole, Erik, Kirsten og Ane. Verken Kirsten eller Thomas er oppført med gårdsnavn da de gifter seg, men den eneste Thomas Andersen som er født i Stod i denne perioden, er født 01.08.1725 på Kivoldaunet.Ole Andersen Elie er fortsatt bosatt på Elie i 1801 - gift med Synnøve, som da er kalt Sygni. Så sannsynligheten for at han er far til Andreas er vel relativt liten. Dessuten ville ikke det vært noen grunn til å kalle Andreas for Schievloe. Sannsynligvis er det Andreas sin mor som er bosatt på Schievloe.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei Sissil!Jeg tillater å blande meg inn siden jeg er Randi Østgårds søster og vi leter etter de samme anene:)Jeg mener å huske at faren til Andreas Olsen Schevloe f.1791 sto oppført i kirkeboka som Ole Schievloe,og at det kun var moren som ikke sto nevnt der?Jeg har vært inne på samme tanke som Aslaug.. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hei Solvår. Nei, det er ingen av foreldrene som er oppført i kirkeboken. Akkurat det hører med til sjeldenhetene - det er vel bare to ganger jeg har sett det fram til 1815. Det vanlige er at begge foreldrene står oppført ved uekte barns dåp. Ole Andersen Skjevlo som Aslaug henviser til, flyttet til Eli i 1768, og var bosatt der siden. Dersom han var far til Andreas (og dermed hadde gjort seg skyldig i hor, siden han var gift), ville ikke Andreas vært kalt Skjevlo.Nøyaktig avskrift av kirkeboken under mars 1791: Den 9de døbt uægte Andreas Olsen Schevloe Nat. 29de Febr. Test: Thomas, Baard og Kirsten Schievloe, Anne IndbryndDet er ikke usannsynlig at presten har forsøkt å skjule hvem som er foreldrene. I denne perioden er nemlig alle de andre dåpsbarna oppgitt sin fars sønn/datter, og de andre uekte barna er som før nevnt oppgitt med begge foreldrene.Jeg vil anta at den eneste måten å finne foreldrene til Andreas på, er å lete i sakefallslistene eller tingbøkene i de nærmeste årene etter 1791. Ved konfirmasjon i denne perioden er ikke foreldrene oppgitt, men hvis dere vet sånn ca. når Andreas ble gift, er det mulig at det kan finnes mer informasjon ved ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hvordan går jeg fram for å lete i tingbøkene for (Inderøy?)denne perioden? Er de mikrofilmet,slik at de kan bestilles til mitt lokale bibliotek? Hvis ikke, hvor er de isåfall oppbevart? Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Sissil! Nei, det er nok ikke riktig at Andreas er sønn av en Ole Schevloe når det står sånn i kirkeboka. Det var jeg ikke klar over. Han er muligvis sønn av en eller annen Ole, og får kanskje etternavnet Schevloe fordi han blir oppfostret på Schevloe. Og selvfølgelig heter ikke Ole Schevloe lenger når han er bosatt på Eli. Barn ble vel også bortsatt på samme måte som gamle mennesker, - til noen som tar på seg en slik jobb, enten det er av godhet eller for å tjene penger. Det fortsatte langt inn på 1900-tallet. Derfor er det ikke til å se av dette hvor Andreas kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Solvår: Tingbøkene er nok filmet, men jeg vet ikke om de er tilgjengelige fra biblioteket. Selv pleier jeg å kjøpe materialet fra Riksarkivet, og de kan ihvertfall hjelpe deg med henvisninger videre. Jeg tenkt å kjøpe tingbøkene før eller senere for avskrift, men foreløpig har jeg det for travelt.Aslaug: Jeg tror ikke at Andreas er 'tilfeldig satt bort' på Schevloe. Han er tydeligvis født på Schevloe av en mor som ser ut til å ha hatt tilhold der en stund. For barn som er født, eller gamle som dør på en annen gård enn de hører til, står det som regel oppgitt 'født/dødt PÅ gårdsnavn' i kirkeboken. For Andreas er Schevloe allerede konstantert som navn/adresse. Hans mor kan ha tjent på Schjevlo, eller hun kan være en datter av Thomas og Kirsten. En mulig kandidat er jo datteren Anna, født i 1773. Det er verdt å merke seg at både Thomas, Kirsten og Bård er faddere. Hvis Andreas var født i ekteskap, ville det vært naturlig å sagt at Thomas og Kirsten var besteforeldrene. Men siden han er født utenfor ekteskap, kan det like gjerne tenkes at Thomas og Kirsten er tante/onkel til barnets mor - det ser ut til å være ganske vanlig for barn født utenfor ekteskap (besteforeldrene er kanskje ikke helt inneforstått med tanken om et uekte barn enda....). Men i utgangspunktet tror jeg det er høyst sannsynlig at Andreas er i nær slekt med familien på Schevlo.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Sissil! Jeg tenkte på det etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt, at ettersom både Bård, Kirsten og Tomas var faddere måtte Andreas nesten være født på Schevloe, og at hans mor kunne ha vært ei tjenestejente. Men du nevner datteren Anna, f. 1773. I de slektspapirene jeg har, står det at hun visstnok døde i ung alder. Hvis hun var mor til Andreas, kan hun jo ha dødd i barselseng, som så mange gjorde. Hun har vært 18 år i 1791. Forresten: Det var fint å få konstatert at Kirsten var datter på Schefloe, slik det står i papirene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Sissil! Jeg glemte å si at det i mine papirer(!) står at Tomas het Tomas Andersen Hatling. Etter det jeg trodde var han sønn av Anders Olsen Hatling og Sara Tomasdtr. f.Nastad, men det er kanskje ikke riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Aslaug: Joda, det er helt korrekt. Thomas er 60 år i 1801, og kirkeboken for fødte mangler i dette året - det var derfor jeg ikke fant ham umiddelbar. Men Anders og Sara 'mangler' en Thomas i denne perioden - de gifter seg i 1736, får Ole i 1738 og Anders i 1743, så det er helt klart født en Thomas i mellom. Dessuten har Thomas og Kirsten datteren Sara som nr. 2.Når det gjelder Anne Thomasdatter, står hun ikke oppført som død fram til 1793. Derimot dør Anne Olsdatter Schevlo, 79 år, i 1776. Det er kanskje noen som har sett feil i kirkeboken? Jeg har også sjekket om det er noen døde i barselseng eller på Schevlo i den aktuelle perioden, men det er det ikke.Solvår: Jeg pleier å betale ca. 5-600 for en CD. Hvis du bestiller en CD med tingbøkene, kan du sende CD-en og regningen til meg etterpå. Jeg har bare ikke tid til å finne fram til bestillingsnummer og bestille akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Sissel: Høres kjempefint ut! Jeg skal ordne det etterhvert.Du kan sende meg din postadr.på mail.Min mail adr: Solvar_Nergaard@hotmail.comSolvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.