Gå til innhold
Arkivverket

[#12610] Ola Larsson Grytbakk


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

I sin gards- og ættesoge for Surnadal skriver Hans Hyldbakk under Oppistua på Sylte at Gjertrud Kristoffersdotter, enka på garden, i 1778 giftet seg med Ola Larsson Grytbakk fra Rindalen.Under Grytbakk i Hyldbakks gards- og ættesoge for Rindal finnes det derimot ingenting som er i nærheten av navnet Ola Larsson. Det nærmeste er en kar som heter Lars Olson, men årstallene blir feil.Ifølge Hyldbakk skal Ola Larsson seinere ha giftet seg med Magnhild Eliasd. Øren. Hvem var det? Sist jeg var på SAO fant jeg ingen gard ved det navnet i Surnadalsbøkene.Kan noen der ute kaste litt lys over mine spørsmål så vil jeg bli veldig glad.På forhånd takk.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

I den nye oppdaterte utgaven av Gards- og ættesoge for Rindal, finn du Ola Larsson Grytbakk på side 177 i bind IV. Ola Einarson Grytbakk, f. 1689, var g.m. Mali Sverkesdotter Tørset. Dei var gardfolk på Austigard Grytbakk. Mali vart enkje to gonger. Ho gifta seg tredje gongen med med Lars Larson Trønsdal. Dei hadde to born: Dottera Ingeborg, f.1738 og sonen Ola, f. 1740. Han vart gift med Gjertrud Kristoffersdotter Sylte. Gjertrud døde året etter at dei var gift, og Ola gifta seg opp att med Magnhild Eliasdotter Øren, frå Surnadalsøra. Dei hadde seks born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk skal du ha. Jeg skjønte at det måtte være en forklaring.Magnhild Eliasd. Øren kom altså fra Surnadalsøra (-en), er det slik å forstå? Het garden det?Igjen takk for hjelpa.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Magnhild Eliasdtr. skal ha vært datter av Elias Jonson Hommelstad som fikk byksel på Indre Skralthaug i 1753. Du Skal se du finner henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.