Gå til innhold
Arkivverket

[#12611] En gammel bibel/et fotoalbum - men hvem var eieren?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Med en aldri så liten inspirasjon hentet fra temaet 'Hanna Martiniussens foto album' spiller jeg ballen videre.Ofte kommer man over gamle bibler i bruktbutikker, på auksjoner etc., eller man kanskje har arver en. I min gamle familiebibel fantes det navn, datoer og stedsnavn for mange generasjoner bakover. Skjult i permen fantes det flere sørgebånd som hadde vært festet på kranser. Den eldste fra en av mine forfedre født på slutten av 1700-tallet!!MEN dette temaet ønsker jeg å vie 'alle uidentifiserte bibler' og fotoalbum med en eller annen inskripsjon. Har du en ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Nei, men vi har flere fotoalbum hvor vi ikke lenger vet navnet på alle som er fotografert. Dette er sannsynligvis fra Christiania og delvis Berlin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er noen av bilden tatt i Berlin? Har du navnet på fotografen? Er det noen i din slekt som er fra Tyskland, eller har vært på en reise dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Bildet er tatt i Atelier Victoria, dnhaber Paul Gericke, Leipzigerstr. 47, neben dem Konzerthaus. På baksiden står det skrevet Erindring fra Berlin 1897. Den fotograferte er min mormor, Signe Lindgaard, f.1871. Hennes bror var pianist Nicolai Lindgaard, f.1863. Han studerte Musik i utlandet, bl.a. ved Sternsches Conservatorium under Professor Heinrich Erlich. Tok 1896 avgangseksamen ved conservatoriet. Var i 10 år lærer ved forskjellige conservatorier i Berlin. Etter hjemkomsten pianolærer i Oslo. (Hans egen presentasjon). En temmelig streng pianolærer også, ettersom hans nieser og nevøer fortalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.