Gå til innhold
Arkivverket

[#12615] SKOTTE og HERTUG som etternavn - Bergen 1801, hvilken historie ligger bak?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

På jakten etter Skotte som etternavn fant jeg ved en tilfeldighet en liten familie på 3 i Bergen:Karen Jensdtr Huusmoder 57 Enke af 1. ægteskabIngeborg Christina Hertug, Hendes datter 27 Ugift MAdriane Christina Skotte, fosterdatter, 4 årMed Hertug som etternavn og en fosterdatter som het Skotte borger vel dette for en interessant historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Som de fleste antagelig vet: et skott er et sted der man sendte ut tømmer. Kfr. stedet Skotfoss i Skien kommune. I bestemt form blir det gjerne Skottet, eventuelt Skotte, siden den siste t-en ofte blir u-uttalt. 'Skotta' er kanskje en flertallsform?Men 'Hertug' som etternavn, det blir kanskje en verre sak å forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Skotte og Hertug i samme familie høres unektelig litt interessant ut, men kan som du sier ha en enkel forklaring. Har ikke funnet Skotte eller Hertug som født i Bergen. Kanskje var det en ekte Skotte og en hertug?Iallefall er faktisk Hertug et navn som er å finne på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Dersom du sjekker Hertug med folketellingen i 1815 så heter forhåpentligvis samme person Inger Hertag:12219 DK DL,MNR.1 -- Inger Christina Hertag K E 32-47 Ernerer Sig Af Skienkerie Grinden Under Nyegaard, Leier, Tilhører Jomfrue Fosvinchel (Ft 1) Kan jo være en skrivefeilHertug/Hertag. Når det gjelder fosterdatteren Adriane, så ser det ut til at dette er Ingeborg sitt barn. Se dåp.Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man skal aldri se bort fra den bergenske humor!Adriane Kirstine var datter av Martinus Iversen, bortreist matros, og den ugifte Inger Kirstine Olsdtr, og ble døpt 19. februar 1797 i Domkirken. Og barnemoren står i kirkeboken som Inger Kirstine Olsdatter, og uten etternavnet 'Hertug'.Da Adriane giftet seg i Domkirken 8. januar 1832 står hun som Adriane Kirstine Iversen: Arent Arnesen, uk kornmaaler, født i Korskirkesoknet, 20 år gammel, og Adriane Kirstine Iversen, pige, født i Domkirkesoknet, 33 3/4 år gammel.Elers har vi nok Grever i Bergen til å fylle flere bind med adelsårbøker, men de fleste av dem stammer vel fra garden Greve på Osterøy, noen av dem ætter fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Willum Skotte er nevnt 1. gang 1621 på Handelsstedet Korsnes, Gnr 75 Borgun. Om Willum selv er skotte eller om det er slekten, vet en ikke noe om.Hvilken knytting kan det være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Med tanke på dette namnet 'Hertug' så finst det, etter det eg veit, ein gard med namnet 'Herteig' i Vosse-bygdene einkvan stad; kan hende andre stader på Vestlandet òg ?Beklagar at eg no er så realistisk at eg truleg øydela heile moroa med denne hertug(-inna), men eg tykte likevel det måtte nemnast - om ikkje anna enn som et noko meir jordnært alternativ til tilfeldig passerande utanlandsk adelskap ...Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg fikk nettopp inn en Knut Johnson Skotte i treet mitt. Forklaringen jeg fikk på navnet var denne: 'Knut og hans sønn Carl har brukt navnet Scotte i forskjellige stavelser og sammenhenger, navnet kommer i fra små tåkedotter i fjesidene der de bodde Skotungene, skote, alt fra skodde eller tåke, denne tolkning er fra den som har hovedgården ved Stranda.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Otto, Willum Skotte på Korsneset i Borgund har jeg også sett omtalt som Willum Davidsen Hay, med opplysningen om at han skal være fra Orknøyene.Noen forbindelse, mon tro, til skotten, skomaker Wilhelm Key (borger i Stavanger 1617-18), far til skredder David Willumsen Key (fikk borgerskap i Bergen i 1614, begravet i Nykirken 7 Jul 1668) og Joannetje (Giønette) Wilhelmsdatter Key (Kay) (g. Jørgen og Robert Pfeiff), død i Stavanger 14 mai 1679 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erik Døving

Om Skotte: Dette namnet er godt kjent på Sunnmøre. Midt i Storfjorden rett overfor Dyrkorn i Stordal kommune ligg den veglause garden Skotet (uttale som skotet (skuddet), 'Skåtet' med trykk på 'å'). Tidlegare vart namnet skreve 'Skottet' (FT 1865), 'Scottet' (FT 1801), 'Skotte' (Ekstraskatten 1762) eller 'Schott' (koppskatt 1645).På Sunnmøre er det derfor mange med Skotte som familienamn. Sidan dette namnet i skrivemåte et identisk med skotte (person frå Skottland), kan det vere vanskeleg å skille opphav.Apropos heimland som familienamn: På Sunnmøre finn ein og Jemt (Jemtegård) som familienamn etter ein innvandrar frå Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.