Gå til innhold
Arkivverket

[#12617] Edevard Andersen (f.1848) Rødø, g.m.Hanna Hansdtr. Fjære (f 1844)


Gjest Janne Anita Aasvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Anita Aasvik

Leter etter foreldre til Edevard Andersen f.1848, Rødø prestegjeld. Han het muligens Edevard Olai Tostrup Andersen. Det er sagt han nedstammer fra Benkestokk-slekta, men jeg har ikke klart å finne forbindelsen. I 1900 bodde han med sin familie på Fjære på Kjerringøy. Er det noen som vet noe om hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Janne Anita Aasvik

Har fått noen nye opplysninger om Edvard. Han het ved dåpen: Elling Olai Tostrup Andersen f 1847, var fra Messøya i Meløy. På FS fant jeg han med foreldre Anders Christensen og Karen Pettersdtr. Vet ikke hvor pålitelig FS er. Noen som kan si om disse foreldrene er de riktige?Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

I kirkeboka for Meløy 1847 står Elling Olai Tostrup oppført med de foreldrene som du har, Anders Christensen og Karen Petersdatter fra Mesø. Det er dårlige sider å lese så fødselsdatoen er vanskelig å tyde, mulig 17. juli, og døpt 19. sept. Ikke helt sikker.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Takk til Anne-Rita! Da har jeg kommet et stykke videre. Tostrup-navnet må jo da komme fra en av disse...Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I min database har jeg en Johan Nicolai Jonsen Tostrup, f. 1773 i Meløy, gift med Kirsten Marie Todal, f. 1778. Kan det være samme familien kanskje?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Eg trur ikkje det var nokon 'regel' for kva etternamn borna fekk.I mi mor sin familie har det vore ein historie om at tipp oldemora mi var i nær slekt med Petter Dass(Isakine Jørgine Koldevin Dass!!!), dette er eit namn som sikkert høyrtest flott ut, og dermed....Eg har med andre ord funne ut at dette er reint oppspinn :-)Det er fleire slike namn som dukkar opp i mamma sin familie frå Nordland.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Det er mange Tostrup'er i Brandts 'Slekten Benkestok'. Tiden vil vise om det er en forbindelse dit, eller om det er som i tilfellet Mariann nevner.Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.