Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Astrid Ryen

[#12624] Konfirmasjon 26/9 - 1886, A: i Vardal, B: ibid

Recommended Posts

Guest Astrid Ryen

Min morfars søster Olava Olausdatter, født 28/1 - 1872 i Vardal, giftet seg i 1896 i Vang i Hedmark (kilde: Vigde i Vang i H. i DA). Under rubrikken konfirmasjon står det som er angitt i temaoverskriften.Jeg gikk uten uten videre ut fra at Olava måtte gå for presten to ganger i Vardal, fordi hun ikke hadde tilfredsstillende kunnskaper i bibelhistorie og katekisme, salmevers etc. Det var ikke uvanlig.Etter å ha sett nærmere på databasen, er jeg i tvil om dette er riktig. Av 2818 viede er det 664 tilfelle hvor det under konfirmasjon står: A et stedsnavn og under B ibid. Ellers finnes det tilfelle hvor det under A står et stedsnavn og under B et annet stedsnavn. Det finnes også A/B: her (altså i Vang).Jeg håper det finnes en eller annen av de mange kloke 'der ute' som kunne forklare meg dette - folk med langt større erfaring enn jeg har.Hilsen Astrid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Det var noe som glapp ut av mitt resonnement i første innlegg. Dette med A og B - at flertallet av personene i databasen Vigde i Vang - ser ut til å ha blitt prøvd to ganger til sin konfirmasjon - det kan umulig stemme???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hans Mathisen

Kan det være snakk om en angivelse av A. dåps-stedet og B: konfirmasjons-stedet? Det burde være enkelt å teste ut om dette er forklaringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Det er egne rubrikker for fødested og fødselsdato i databasen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Det kunne naturligvis være dåpsstedet - jeg vet ikke. I Olavas tilfelle stemmer dette - hun ble døpt i Vardal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Aud Sandbu

I klokkerboka for Sel står det i stedet for 'konfirmasjon' i denne rubrikken:a) Når og hvor konfirmert såfremt det har foregått utenfor sognet ?b) Når og hvor sist gått til alters ?Det er kanskje det presten svarer på i den kirkeboka du har sett i ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Eva Johannessen

Hvis dere tar en titt på slektshistorielaget.no under kilder, så finner dere Olava Olausdatter f.30.11.1871 og dpt 28.1.1872 i Vardal, Hunn sogn.Foreldre Olaus Christian Olsen og Kari Knudsdr Bergseie.Eva

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Astrid Ryen

Takk til alle for svar og kommentar. Det er opplagt Olavas dåpsdato som står der hvor fødselsdato og -år skulle ha stått. Opplysningene fra kirkebøkene i Vardal på Slektshistorielaget har jeg notert meg for lenge siden, og burde ha studert dem før jeg la ut spørsmålet.Dermed dukket også et annet spørsmål opp igjen. Olavas foreldre Olaus Olsen og Kari Knudsdatter sies ved Olavas dåp å være gift 10/4 - 1867. I virkeligheten ble de ifølge de registrerte kirkebøkene for Vardal gift 7/4 - 1858. Ved to andre barns dåp i 1874 og 1876 oppgis vielsesåret å være både 1856 og 1857. Her er mye som ikke stemmer.Når det gjelder punkt A og B i de registrerte kirkebøkene for Vang, må jeg nok rette mitt spørsmål til den person som har digitalisert dataene.MVH. Astrid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.