Gå til innhold
Arkivverket

[#12624] Konfirmasjon 26/9 - 1886, A: i Vardal, B: ibid


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Min morfars søster Olava Olausdatter, født 28/1 - 1872 i Vardal, giftet seg i 1896 i Vang i Hedmark (kilde: Vigde i Vang i H. i DA). Under rubrikken konfirmasjon står det som er angitt i temaoverskriften.Jeg gikk uten uten videre ut fra at Olava måtte gå for presten to ganger i Vardal, fordi hun ikke hadde tilfredsstillende kunnskaper i bibelhistorie og katekisme, salmevers etc. Det var ikke uvanlig.Etter å ha sett nærmere på databasen, er jeg i tvil om dette er riktig. Av 2818 viede er det 664 tilfelle hvor det under konfirmasjon står: A et stedsnavn og under B ibid. Ellers finnes det tilfelle hvor det under A står et stedsnavn og under B et annet stedsnavn. Det finnes også A/B: her (altså i Vang).Jeg håper det finnes en eller annen av de mange kloke 'der ute' som kunne forklare meg dette - folk med langt større erfaring enn jeg har.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var noe som glapp ut av mitt resonnement i første innlegg. Dette med A og B - at flertallet av personene i databasen Vigde i Vang - ser ut til å ha blitt prøvd to ganger til sin konfirmasjon - det kan umulig stemme???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan det være snakk om en angivelse av A. dåps-stedet og B: konfirmasjons-stedet? Det burde være enkelt å teste ut om dette er forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I klokkerboka for Sel står det i stedet for 'konfirmasjon' i denne rubrikken:a) Når og hvor konfirmert såfremt det har foregått utenfor sognet ?b) Når og hvor sist gått til alters ?Det er kanskje det presten svarer på i den kirkeboka du har sett i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hvis dere tar en titt på slektshistorielaget.no under kilder, så finner dere Olava Olausdatter f.30.11.1871 og dpt 28.1.1872 i Vardal, Hunn sogn.Foreldre Olaus Christian Olsen og Kari Knudsdr Bergseie.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til alle for svar og kommentar. Det er opplagt Olavas dåpsdato som står der hvor fødselsdato og -år skulle ha stått. Opplysningene fra kirkebøkene i Vardal på Slektshistorielaget har jeg notert meg for lenge siden, og burde ha studert dem før jeg la ut spørsmålet.Dermed dukket også et annet spørsmål opp igjen. Olavas foreldre Olaus Olsen og Kari Knudsdatter sies ved Olavas dåp å være gift 10/4 - 1867. I virkeligheten ble de ifølge de registrerte kirkebøkene for Vardal gift 7/4 - 1858. Ved to andre barns dåp i 1874 og 1876 oppgis vielsesåret å være både 1856 og 1857. Her er mye som ikke stemmer.Når det gjelder punkt A og B i de registrerte kirkebøkene for Vang, må jeg nok rette mitt spørsmål til den person som har digitalisert dataene.MVH. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.