Gå til innhold
Arkivverket

[#12625] Jon Olsen Teiste`s foreldre


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Ifølge Thomle så skal Jon Teiste (den første Teiste i Luster) være sønn av Oluf Teiste og Kristine Skaak til Kaupanger.Er det nå dokumentert at de er hans foreldre, eller er dette fremdeles bare en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du gjør det ikke lett for oss, når du ikke daterer personen. Mener du den Jon Teiste som er kjent allerede fra 1525 ? Jeg tror han var sønn av den Olav Teiste som bodde på Andenes (en annen kilde, som er like suspekt som den første, forteller av han bodde i Nordhordaland), i ekteskap med Bodil Stensdotter. (Kildene er norske våpenbøker fra 1700-tallet, i DRA.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

I 1526 var ihvertfall kjent. Sannsynligvis født ca.1500, og død ca.1555. Han var da bosatt i Bergen og var i tjeneste hos erkebiskopen der, som ombudsmann eller setesvein. Senere var han bosatt på Kroken i Hafslo. Han var gift med Anna Johansdotter Kruckow.Det du med andre ord forteller, er at ingen av alternativene er godt nok dokumentert som bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Kan dette brukes??LenkeDet er en likpreken for Trond Teiste til Lunde (d.1660)Her står hans forfedre listet opp. Bla. 'Hans farfaders far var Erl: og Velb: mand Joen Theiste til Bielland som var Joen den eldre til Bielland, og Vel: Fru Kirsten Skache af Koupangergaard deris Søn'MVh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, jeg tror ikke denne kilden (Trond Teistes aner 1660) kan brukes: at Jon Teiste skulle være sønn av en Jon Teiste til Bjelland, forutsetter jo at Teiste-familien besatt Bjelland før reformasjonen, noe den ikke gjorde. Jeg kan heller ikke se at Jon Teiste, som jeg kjenner mellom 1525 og 1547, var erkebispens setesvein, derimot erkebispens ombudsmann (først og fremst i Bergen). Når jeg tror på en kilde som forteller av Jon Teiste var sønn av en Olav Teiste, skyldes det at samme kilde opplyser at Jon Teiste hadde brødrene Mikkel Teiste, Stener Teiste og Svein Teiste, og av disse er ihvertfall Mikkel identifisert - han var erkebispens setesvein i Rødøy i 1533. 1700-tallskilden min bygger trolig på et skiftebrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Vel, da er det Olav Teiste som er den sterkeste kandidaten foreløpig, men jeg velger å ikke sette han inn i noen slektssirkel før man vet noe mer sikkert rundt slekten hans.Venter spent på videre forskning rundt hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Stein N. Wisted

Jeg har kommet over følgende (i Norske Rigs-registranter, Christian C.A. Lange – Christiania 1861)Jon Teste fik Brev ad gratiam paa Andenes Len med al den Rente, som nu medrette tilligger, og Finn Hanssøn nu sidst i Værge havde, dog at han skal gjøre deraf en tilbørlig Tjeneste, og give deraf til Bergenhuus 500 ”Lubbere”, og aarlig fornøie Superintendenten i Bergens Stift 18 Voger Fisk, og holde Tjenere dertil liggende ved Lov, Skjel og Ret. Cum. claus. Consuret. Kjøbenhavn ipso die Crucis (14 septr ?) 1549 R.V. 526 Afskr. 302og1553 Befaling af Samme Dag til Lensmændene i de mindre Len om at effterleve Hovedlensmandens Paalæg angående Skattens Indfordring : [bl.a.] Jon Testesen (Andenes)...20.2.1555 Fikk Nils Trolle Hofsinder brev paa Andenes Len, som Jon Testesøn sidst i Værge havde...Dette gir ikke noen opplysninger om Jon Teistes far, men fastsetter ihvertfall at han er i live i 1549 og 1553, og knytter ham til Andenes.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.