Gå til innhold
Arkivverket

[#12629] Oline Olsdtr. 39, f. Hedemarken


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne foredre til Oline? det eneste jeg vet er fra Skogn historie, folk og heimar, bind VI s. 454. der står det: Anders Jakobsen 48 år, f. i øvre Stjørdal, er husmann i Kleivan i 1865, gift med Oline Olsdtr. 39, f. Hedemarken. Anders er sønn av Jakob O. Flåtten, Meråker, og Oline si mor er Guro Jonsdtr. på Reistadv. Er det noen som kan hjelpe meg videre på disse to personene? Takknemlig for all mulig hjelp, jeg har stanget i veggen på disse.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå er ikke jeg lokalkjent, men er denne interessant? Hentet fra Familysearch. Også hennes søsken står der...om hun har noen. Oline Olsdatter, Birth: 05 SEP 1826 Romedal, Hedmark, Ole Larsen,Goroe Johnsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vær litt forsiktig med Familysearch Nina, du var heldig denne gangen med blindskuddet.Jeg kan legge til, fra kirkeboka i Romedal.Oline Olsdatter f.5/9, døpt 24/9 Dahlstuen i Romedal.Så kommer det som kan være interessant: Goro Jonsdatter 38, kone, og barna Berthe Olsdtr. 15, Lavine Olsdtr.11, Johan Olsen 8. Oline Olsdtr.5 pluss Helene Simensdtr. reiser fra Lillebergseie i Romedal til INNERØYA 17/6-1831. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg påstår ingenting, og prøvet alltid å angi at jeg har hentet det ut fra Familysearch. Ingen svar er fasit vet du.... Det er opp til den enkelte å sjekke det som fremkommer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er redd du må ha noe mer konkret. Når Hedemarken blir brukt utenfor Hedemarken, kan det like godt bety Hedmark fylke. Vet mange fløytere fra Solør dro til Trøndelag på denne tida, så det er ingenting i veien for at Oline er fra Solør. Regner med mange kandidater da kan regnes opp. Tror derfor du først bør finne vielsen før du begynner å leite etter Olines dåp. Når du ikke veit mer eksakt hvor hun kommer fra vil det være umulig å plukke ut den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg husker jeg fant Anders og Oline en gang, men kan ikke finne igjen notatene mine nå. Paret, om jeg ikke husker feil, gift i Levanger landsogn. Deres sønn Johan ble født i 1864, så de ble vel gift noen år tidligere. Jeg kan ta en kikk igjen over helga.Far til Oline er oppgitt til Ole Reistadvald, men hvilket farsnavn denne Ole hadde, husker jeg ikke. Jeg tenkte meg at dette kunne være Reistad i Frol, har du sett der? Kanskje en familie som har flytta fra Hedmark til Frol?Olines mor kan kanskje Guru Jonsdatter (74 år, f. i Romedal) som i 1865 er husmannskone på 'Heien' under Reistad i Frol (Levanger landsogn). Denne Guru er gift med Simon Halvorsen, 63 år, fra Stange.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1865 Kløivan(Okkenhaugvald) i Levanger landsogn. Anders Jakobs 48 Ø. Stjørdal, Olina Olsd. 39 Hedemarkens amt, Gjørgine Andersd. 15, Anders 6, Johan Marthin 4 og Oline 1 år, alle Levanger lands.1900 Skjæret i Levanger. Oline Olsd. enke, fattiglem, f. 1827 i Vang.Dette kan vel se ut som er den du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Takk for all hjelp, men jeg kan ikke verifisere noen av disse opplysningene, da jeg som sagt har stått bom fast på disse. Jeg har kirkebøker for Nedre Stjørdal og Skatval, men finner ingen av disse her som jeg kan se så langt. har også gått til innkjøp at bygdebøker over Skatval og Frosta, men finner ingen. Det virker som om at det er de Berit nevner, men jeg får lete nærmere.Har bygdebøker for Meråker, men det er ikke lett å finne noen der, da det ikke er nevnt så mange 'gamle' der, mest fra nåtid KE Takk til alle så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Familien fra 1865 er den rette. Sønnen Johan Martin Anderssen, f. 1862, bosatte seg på Reinan på Levangernesset, og tok Reinan til familienavn. Ved folketellinga 1900 står han oppført på Reinan sammen med si første kone. I 1917 ble han gift for andre gang, og er i kirkeboka oppført som sagbruksarbeider. Hans andre kone var Gustava Teodorsdatter Hojemsli, f. 1884 i Levanger landsogn (Frol). Hvis du ønsker mer info om disse, kan jeg muligens bidra med noe.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-Erik Andal

JA saken er nærmest løst, tusen takk alle sammen. Men har funnet at hun stammer fra Åmot i Hedmark, hvorfor flyttet de til Romedal?KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Far til Oline Ole LArsen f. i Åmot 24 juli 1791, gift med Goroe Johnsdatter 2. juni 1815 i Romedal (Fra Familysearch) fikk informasjon av Ola Klefsås i Åmot som ga meg følgende opplysninger: en Ole Larsen som er døpt 24.07.1791, og foreldre er Lars Engebretsen og Berthe Olsdtr på Nabset. I Åmot bygdebok, bd 2, s. 598, finner jeg Lars og Berte under Støhaugen, utskilt fra Nabset. Og de har en sønn Ole f. 1791. Så alt tyder på at Far til Oline er fra Åmot. og de må ha flyttet til Romedal, eller at Ole flyttet dit.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kjell-Erik, jeg gremmes. Family Search, huff.Det står ingenting i vielsen 2/6-1815 i Romedal om fødselsesdato/år eller fødested. Han 24 og hun 22, men den oppgitte alderen stemmer ikke alltid. Er det UTFLYTTEDE fra Åmot som tilsier at Ole Larsen er derfra? Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

I familysearch International Genealogical Index v5.0 står det:Ole LArsen MaleEvent(s): Birth: 24 jul 1791, Amot, Hedmark, Norway Marriages:Spouse: Goroe Johnsdatter Marriage: 02 jun 1815 Romedal, Hedmark, Norway.Og ut fra det jeg fikk fra Åmot bygdebok, så stemmer dette, men det er dåpsdagen ifølge bygdeboka.Nei, det er ikke utflyttede, men jeg skal sjekke dette med kirkeboka for Åmot til helgen, hvis jeg får meg opp til Sognsvann.Enig Hans? :o)) Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kirkebøkene til Åmot er sjekket. Tilsvarende med dåpsdagen til Ole Larsen som er riktig. Faddere gir ingen hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forlovere i ekteskapet i Romedal gir forbindelsen til Åmot.Ikke den første forloveren; Torkel Jacobsen, han drev Arneberg nordre og kom opprinnelig fra Vang. Gift på enka på gården (hun var over 50 da de giftet seg) Men nr.2 'Gaardmand Halvor Tollefsson Arneberg (søndre)' kom fra Ilsaas, Aamot, gift 1. gang med Helene Pedersdatter Bolstad østre, Åmot (døde 1813) og 2.gang med Marie Helgesdatter Berger (Storelvdal). Helenes far Peder Bolstad (fra Nygaarden,Åmot) hadde tidligere gitt lån til Nabset. Dette er ikke på noen måte et fullgodt bevis, men kun en henvisning til kontakten mellom Arneberg, Romedal og Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

At begge forloverne bor på Arneberg er naturlig, at den ene er fra Åmot er vel heller tilfeldig. Det finnes Goro Johnsdatter f. i Romedal som kan passe og det finnes Ole Larsen f. i Romedal som kan passe så jeg er ikke ovebevist her, spesiellt ikke når det er brukt Family Search som en kilde. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg bruker kun kirkebøker og ikke Family Search som kilder. Je kommenterte ikke at begge forlovere bodde på Arneberg (som helt naturlig er), men at den ene kom fra Åmot, noe som ikke er så vanlig i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei, Arne Langås nevnte Guro Johnsdatter 74 gift med Simon Halvorsen 68 . Det burde stått noe i 1865 om annet ekteskap for Guro! Gift i Levanger? Han er født i Stange og dpt. 7/4-1803 og hun er født i Romedal.Dette er den som reiste fra Romedal i 1831 og mor til Oline Olsdatter. Vet foreløpig ikke om når og hvor Guro og Simon ble gift. Nå må det letes etter Ole Larsens død. Det kan gi noe om hvor han er født. Det er et mysterium hvordan Family Search kobler Ole Larsen til ekteskapet med Goro i Romedal 1815. Håper vi kan løse problemet. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Enken Goroe Johnsdatter gifter seg med Simen Halvorsdatter 26.11.1829 i Romedal. Fedrenes navn er Halvor Simensen og John Erichsen. (Romedal Mini 3 1828-1846 6/11 no.21). 1. Ole Larsen Schielseth-eie 02.02.1828 (f.1791) 2. Ole Larsen Wollung-sagen 23.04.1826 (f.ca.1791) var to kandidater som avdøde ektemann, men jeg har identifisert ektefellen og kan 99% sikkert fastslå at vår Ole Larsen er ingen av disse. (Et eksempel på det Hans Myhre poengterer, det er mange kandidater). Jeg sjekket også kirkebøkene i Åmot, men ingen Ole Larsen døde der 01.01.1826 - 26.11.1829. Jeg må nok dobbelt-sjekke Romedal en gang til - denne Ole Larsen er en vrien person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Simen Halvorsdatter skal selvfølgelig være Simen Halvorsen. Det begynner å bli sent nå tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Simon Halvorsen og Goro Johnsdatter fikk Helen Simonsdatter 20/4-1830 på Paulsberg i Romedal.Har ikke filmen med ekteskap her hjemme nå. Simon reiste til Innerøya med kona og barna (som nevnt før) 17/6-1831. Det finnes to Ole Larsen døde i Romedal som var født ca. 1791, den ene var gift med Goro i 1815. Noe av problemet er løst,ihvertfall i Levanger/Innerøya, men ikke hvilken Ole Larsen som giftet seg 1815! Til Kjell-Erik, jeg er ikke enig, samme hva Family Search sier, de har ikke noe belegg for dette. Har ikke funnet noe om at Ole Larsen gift 1815 i Romedal med Goro Johnsdatter er født 1791 i Åmot. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.