Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arild Kompelien

[#12639] Vielse ca. 1827 Eidsvoll, Akershus

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Er kjent med at kirkebøkene for Eidsvoll er borte for nevnte tidsrom, men har man kunnet rekonstruere f. eks. vielser fra andre kilder?Søker vielsen til en Hans Larsen f. ca. 1799, som ble gift med Marte Olsdatter. De bodde seinere i Ullensaker, fikk barn der fra 1828. Finner ikke vielsen i Ullensaker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Lunde

For Eidsvoll finnes det kommunikantbøker fra 1820. Det skal kunne gå an ut fra disse å tidfeste en vielse ganske nøyaktig. I 1801-tellinga for Eidsvoll finner jeg 3 Hans Larsen med alder 2 år. Har du flere opplysninger om ham og Marte ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Følger du med her skal jeg legge inn noe i morgen. Må på nattarbeid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Jeg har flere opplysninger, men de gjelder etter han kom til Ullensaker, så de hjelper vel lite til å identifisere ham i Eidsvoll.Hans Larsen var gift med Marte Olsdatter. Vielsen ikke funnet i Ullensaker. Regner derfor med vielse i Eidsvoll. Marte vet jeg ikke hvor kommer fra - hun kan også være fra Eidsvoll, eller selvfølgelig Ullensaker. Marte død før 1865. Hans var skomaker. I folketellinga 1865 er han på Sundbyeie, sagt å være fra Eidsvoll. Og ved død 1892, er han på nedre Sundby, og også da sagt han er fra Eidsvoll og født 1799. Hans og Marte hadde barna:Bernt Christian 1828, Inger Maria 1834, Lina 1836, Anders 1844 - alle født på Hiltoneie, Ullensaker. Ved et par tilfeller kalles Hans for Hans Olsen, men det er liten tvil om at det dreier seg om samme mann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Bernt Kristian, 8. august 1828, nr.57: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-149>LenkeInger Maria 2. februar 1834, nr. 22: LenkeKaroline 5. febriar 1836, nr. 36: LenkeAnders kan jeg ikke finne.I 1865 var han 65 år, dvs. født 1800/01: LenkeI 1875 ble fødselsåret oppgitt til å være 1794: LenkeHan døde 25. juni 1892, fødelsår oppgitt til 1799, nr. 21:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive