Gå til innhold
Arkivverket

[#12641] Parelius, Fredrikshald, 24/5 1776. Hvem var det?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

En av mine aner, Anna Elisabeth Linde, reiste fra Halden (Fredrikshald) og giftet seg i København med bokbindermester Herman Friedrich Helmuth. Ved trolovelsen viste hun frem ”Attest af Hr. Parelius dateret Frederikshald 24/5 1776”. Hvem var Parelius? Var det presten eller en annen embedsmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På 1700-tallet var det vel stort sett bare prester som ble titulert med 'Hr' (så vidt jeg har kunnet observere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er mange norske prester ved navn Parelius, men jeg har ikke kjennskap til prestene i Halden. I Trøndelag og nordover finnes det ihvertfall flere prester med navnet Parelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fant i denne: 1801-telling for 0534 Gran-Anne-elisabet Parelius Husmoder 78år og er Enke 1ste gang Præsteenke har pension af kaldet og enke kassenSå det levde (!) enda noen i 1800 :-)Hilsen Egil Sundelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Problemet er vel ikke at de ikke fantes, men snarere at det er såpass mange av dem. Jeg fant 63 stk. i 1801, den største andelen (26) i Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Denne Parelius var utvilsom sogneprest Nicolai Johannes Parelius som senere kom til Gran på Hadeland. Han ble født 7.6.1716 i Trondheim og døde i Gran 20.10.1786. Student fra Trondheim 1735, cand. theol. 20.3.1741, personellkapellan i Verdal fra 1741, sognprest i Rollag fra 1752, i Fredrikshald fra 1773 og i Gran fra 1777. Consitorialråd. Gift 26.7.1752 med Anna Elisabeth Rochenkampf (1726-1810). De hadde en sønn: Jens Parelius, født 1758, død 1786, løytnant i Trondheim. Se forøvrig min artikkel om 'Klokkerslekten Berger i Gran' på min hjemmeside http://home.c2i.net/oavesthagen/index.htm. Nicolai Johannes Parelius hadde en utomekteskaplig affære med min tipp-tipp-tipp-oldemor som var tjenestejente på Gran prestegard før hun giftet seg. Se side 35 i artikkelen, samt klagebrev over Parelius som er gjengitt på side 39-41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

For ordens skyld bør det vel tilføyes at Parelius ikke er et svensk navn. I beste fall er det latin, men det er i Norge vi finner alle Parelius-slektene. Iflg. Nils Parelius, statsadvokat og geneaolog, fantes det tre forskjellige Parelius-slekter uten at han da kunne påvise noen forbindelse. Navnet mente han kom av par helios = nær solen, noe han utla som et bevis for at slekta stammet fra garden Solnær el. Solnør i Borgund.(NST XIV/4.) I Benkestok-boka kryr det at Pareliuser. Navnet ble nordpå også brukt som fornavn. Andre former er Pareli. Det siste jeg har hørt er 'Parsli.' Dette er en familie som ikke fikk ta Pareli som familienavn. Men ved et enkelt bokstavbytte - e mot s - var saken biff.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.