Gå til innhold
Arkivverket

[#12644] Ludvig Munthe (f.kanskje ca.1520 i Gent), hans forfedre (og etterkommere)


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Som jeg tidligere skrev, så ville jeg komme tilbake til Sverre Munthe`s bok: Familien Munthe i Norge'.Her er det en Ludvig Munthe, muligens fra Gent, men utvandret senere til det som nå er Tyskland. Han var gift med Elisabeth Paludan. I samme bok har Sverre satt opp en slektslinje, som viser at man kan følge Ludvig`s slekt helt tilbake til Ascricus Munthe (nevnt i 1072). Er dette slektslinjen dokumentert, eller ligger det et element av ønsketenking i boken?Man kan i samme bok finne Ludvig`s etterkommere (en del av den) frem til vår tid. Den som har betydning for min del er Birgitte Ludvigsdatter Munthe (1634 - 1708) som var gift med Christopher Giertssøn Morgenstierne. Hun skal være død på Flahammar i Luster, men hvor hun er født, der er Sverre Munthe og Lars E. Øyane av hver sin mening. Sverre forteller at hun er født i Borreby, i det nåværende Sverige. Lars skriver at hun er født i København. Jeg velger å tro på Lars, men om jeg har rett i min vurdering, er ikke godt å si.Noen som vet litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Birgitte Ludvigsdatter Munthe er oppgitt født 26. juni 1634. Hennes far Ludvig Hansen Munthe ble utnevnt til sokneprest i Borreby høsten 1624, og ble 5. juni 1634 utnevnt til kongelig hoffpredikant i København. Utnevnelsen til hoffpredikant kom nøyaktig tre uker før Birgitte ble født. Hadde familien rukket å reise fra Borreby til København på disse tre ukene? Det finnes ikke kirkebøker som kan fortelle hvor Bergitte er født/døpt. Hartvig Munthe sier i 'Efterretninger om Familien Munthe' (Christiania 1883-88) 'om hans Familie endnu havde forladt Borreby Præstegaard og fæstet bo i Kjøbenhavn, inden denne Datter blev født, er maaske tvivlsomt'. Nærmere svaret enn dette kan man ikke vente å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Takker! Da fikk leg ihvertfall litt mer klarhet i hendelsene rundt Birgitte, (og Ludvig).Da venter jeg spent på hva man vet om Ludvig (fra Gent?) og hans forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.