Gå til innhold
Arkivverket

[#12645] Ole Hansen på plassen Frøvikmo, Leka i Nord-Trøndelag 1900


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Er det noe som vet noe mer om Ole Hansen, f. 1840 Melhus i Sør-Trøndelag, bosatt på plassen Frøvikmo i Leka i 1900?Lurer på om han kan være identisk med Ole Hansen Ler f. 1839, Flå i Melhus. Han var en bror av min oldefar, men jeg har ikke greid å finne noen opplysninger om ham etter at han fikk et uekte barn i Mehus i 1864. Det er blitt sagt at han utvandra til Amerika, men har ikke funnet noe som tyder på at det er riktig.Er derfor svært interessert i å finne ut om han kan være samme person som Ole Hansen på Frøvikmo.Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Den Ole Hansen på Frøvikmyr oppga disse opplysningene ved folketellinga i 1875:1 Ole Hansen % Lekø % m Husfader g Lottebruger Grb. 1839 Floa i Melhuus 2 Serianna Fredriksdr k Kone g 1836 Lekø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Tusen takk for opplysningene! Dette tyder jo på at det er samme person som 'min' Ole. Dermed ser det ut som jeg kan få løst en gåte som jeg har streva med i mange år! Men for å få det bekrefta 100% må jeg finne ham gift i kirkeboka, og dermed få bekrefta foreldrenes navn. Skulle også gjerne funnet navnet på evt. barn. Det skulle vel ikke være noen her inne som har tilgang på kirkebøkene for Leka? Eller finnes det bygdebok?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Ole ble gift med Serianna Fredriksdr, enke i 1865, og de hadde ingen barn i 1875-tellinga. Serianna var da 40 år.Når reiste Ole fra Melhus? Er Ole i Melhus i -65?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Ole fikk en sønn i Melhus i 1864. Han er da oppgitt å være dreng på gården Varmbo. Har ikke funnet ham med sikkerhet i 1865, men det finnes en Ole Warmbo i Trondheim, uten oppgitt fødselsår. Han finnes i hvertfall ikke i Melhus i 1865. I 1873 er Ole Hansen Ler oppført som utflytta fra Melhus til Nordland i kirkeboka.Har du tilgang til kirkeboka for Leka? I såfall står vel faren til Ole Frøvikmo oppført i kirkeboka når de gifter seg, hvis de gifta seg i Leka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fant dette i Kirkeboka for Leka:9.februar 1874 Ungk. Tjenestedreng Ole Hansen, Ler i Melhus nu på Leknes, conf. 8/10 54, f. 3/11 39, d. 24/11 39, Hans Hansen Ler. gm Enke Seriane Fredriksdatter Leknes f. på Madsø 39 Aar (f.13/11 34) Fredrik Hansen MadsøFant ingen barn. (Seriane er snart passert 40 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg har ikke sett innlegget ditt før nå. Søkte på alle innlegg som hadde med Leka og gjøre og fant bl.a. ditt innlegg. Du har jo fått ganske mange opplysninger av Østevik, men jeg kan supplere litt. Jeg vet ikke nøyaktig når Ole Hansen kom til Leka , men i 1875 var han lottbruker på Leknes. Noe senere flytter ekteparet til Husby og får bygsel på tomt hos gårdbruker Johan Salamonsen. Tomta heter ennå i dag ' Seriannatomta'. I 1900 er de på Frøvikmoen . I 1901 oppføres ei stue ved Skeisvegen for Ole Hansen , og utgiftene dekkes av fattigstyret.( Jeg er ikke sikker på at det er samme Ole Hansen, men det er overveiende sannsynlig) Ole Hansen dør 09.05.1904 Ole og Serianna hadde ingen barn , men Serianna hadde to fra første ekteskap , Hanna Lovise ( 16.09.1860-18.09.1863) og Samuel Edvard ( 04.05.1862-26.12.1863)Jeg arbeider en del med gårds-og slektshistorie for Leka og jeg kunne tenkt meg å få navn, fødsels- og dødsdatoer for Ole Hansens foreldre Jeg er også interessert i det barnet Ole fikk i 1864 i Melhus. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Tusen takk for de nye opplysningene!Ole var sønn av Hans Hansen Ler f. Wulf 10.12.1810, Trondheim og Gollaug Olsdtr. Bolland 06.10.1818, Flå. Hans døde 29.07.1894 i Flå, og Gollaug døde 08.08.1905 i Flå.Hans var fostersønn på Ler nedre i Flå, og han og Gollaug bodde på husmannsplassen Sagbakken u. Ler nedre fra de gifta seg i 1843 og til de døde. Ole var altså født 4 år før de ble gift.Oles sønn: Erik Olsen Gimse f. 19.03.1864, Melhus. Død 17.11.1945, Melhus. Mor: Berit Eriksdtr. Langbergan fra Melhus. Han var gift, og har etterkommere som lever i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.