Gå til innhold
Arkivverket

[#12647] Stortingsmann Ole Andreas Krogness, f. 1802 - fra Rissa?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I min søken etter aner fra gården Krognes i Rissa lurer jeg på følgende: Stammer stortingsmann og bankdirektør Ole Andreas Krognes, f. 1802, og hans far Jacob Nielsen Krognes, f. ca 1753, fra gården Krognes i Rissa?Etter tips fra Bjørn H. Nyheim: I Chr. Taulows 'Personalhistorie for Trondheim', s. 489: Ole Andreas Krogness, f. 21/3 1802 i Trondheim. Giftet seg med enken etter Christopher Dahl. Han var bl.a. stortingsmann i årene 1848-1860, samt direktør for Norges Bank fra 1846. Har en sønn: Ole Andreas Tangen Krognes, f. 1832. Cand. Theol. i 1853. Gift 1858 med Juliane Cathrine Lindeman. Han døde 8/3 1887.I følge 'Stortinget og Statsraadet, 1814-1914. 1ste Bind; Biografier', s. 513: Krogness, Ole Andreas, født i Trondheim 27. mars 1802, sønn av tømmermann Jakob Nielsen Krogness og Karen Olsdatter. Ble kjøpmann i Trondheim..... Død på sitt landsted Nidarø på Øen ved Trondheim 23. juni 1869. Gift med Anne Birgitte Moe, enke etter kjøpmann Kristoffer Dahl.Denne tømmermann Jakob Nielsen Krogness finner jeg igjen i FT1801 for Trondheim i Munke Gaden 36 - alder 48 år. Han og kona Karen Olsdtr har en datter Ingeborg Anna, 7 år.Etter tips fra J. B. Østby: I Elisa Tandbergs bok om Erik Wullum står det litt om eiendomshandel mellom Wullum og Ole Andreas Krognes og her heter det på side 25 f.: ...... Denne Krogness stammer fra en annen Krognessgård i Rissa enn kjøbmann Erik Krognes, og synes å tilhøre en annen slekt .......Innebærer dette riktighet? Hvis de er fra to ulike Krognesgårder; hvordan er det evntuelle slektskapet fra Jacob Nilsen til Krognes? Er det noen slektsmessige relasjoner mellom disse to gårdene? Mvh Rune Fergestad Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du finn tak i kyrkjeboka eller filmen/microfishen av av kb for Trondheim 1802, vil du straks finne ut kven som var far til OAK. Sidan det er oppgjeve to datoar tett innpå einannen, vil eg tru den fyrste er fødselsdato, den andre dåpsdato. Det er den siste som er 'kronologisk' ført i kyrkjeboka. Originalboka ligg nok på arkivet i Trondheim; filen/microfish av den kan du få lånt inn til ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Stadsbygd krk. døpt 21/9 1755 Karen Nilsd. Krognes. Foreldre Nils Krognes og Ingeborg.Funnet i VRI(kirkebokavd.) under Familysearch.Som du ser så fantes det en Nils Krognes i Stadsbygd. Det var et barn til som var født etter henne, men jeg fant ikke Jacob. Siden han ble født før så er det kanskje ikke registrert ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Har en del opplysninger om dette, tar meg litt tid å leite i gamle notater. Men jeg kan iallfall gi deg en opplysning om din tippoldemor Ingeborg.Ja, her har du en ny slektning. Din tippoldemor Ingeborg hadde en yngre bror, Ole Paulsen Krogness, som er min tippoldefar.Jeg skal komme tilbake til flere opplysninger senere. I allefall var han så glad i sin søster at han giftet seg med ei som hadde navnet Ingeborg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Dette var interessant. Jeg har nemlig ingen søsken til Ingeborg. Jeg har i stor grad kunne støtte meg til bygdebøker (selv om det er sekundærkilder) når det gjelder søsken i store deler av slekta mi, men i Rissa er det jo ikke kommet bygdebok, ennå. Jeg venter i spenning på det du måtte finne.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Hei igjen !Sånn i første omgang : Ei søster hette Pauline Paulsdatter og var født i 1824, hun var gift med Johannes Sevaldsen i Lensviken , nærmere bestemt på Sterten i Lensvika. Mannen hennes var 16 år yngre!! Ei annen søster var Anne Paulsdatter f.1819, gift med Tøger Bersvendsen på gården Dybdahl. Dybdahlsgårdene er en del av Krognessgårdene.Dette paret hadde mange etterkommere. En annen bror var Karl Paulson , gift med Marith Larsdatter , med 7 barn. Dette paret bodde på Krognæss gård. Nok ei søster hette Marit Paulsdatter- ugift. Nok ei søster var Randi Paulsdatter, f.1823, gift med Anders Henriksen, bodde på gården Vangen og hadde et barn.Det er muligens flere søsken ,men det vil ta litt tid å finne.Ellers vet vel du at din tippoldefars mor hette Maria Hansdatter og var født i 1777. Håper dette var av interesse , slekning der i sør....!Ps.:Mange av dine forfedre på dine tippoldeforeldres side er å finne i Lensvika. Stikkord : Gården Tøndel.mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Mange takk! Dette var veldig flott. Ja, jeg har fått en avskrift av slekten på gården Tøndel fra Lensvikboka, og har nøstet opp en del slektninger derfra.Siden du åpenbart har oversikt over din side av slekten hadde det vært interessant å følge disse anene fram til i dag. Dette dersom du vil dele dette, selvfølgelig. Dette kan vi jo ta privat. Min e-post er: rune@fergestad.com.Hvis du er interessert kan jeg oversende det jeg har på min gren.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Fergestad

Til tross for nitidige søk (etter fattig evne) i kirkebøkene for Stadsbygd, har jeg ikke klart å avklare slektskapet omkring Krognes gården(e) i Rissa nærmere.Jeg husker det tidligere har vært snakk om at bygdebøker for Rissa var under pennen. Vet noen mer om denne prosessen?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har det vel kanskje nå, men siden jeg har funnet det skriver jeg det her: Jacob dpt. 10/6 1753 Stadsbygd, Nils Kraagnes og Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

Det kommer ut et nytt bind av Rissa bygdebok i desember! Se: http://www2.rissa.kommune.no/Har ikke 100% bevis for at den nevnte Jakob Nilsen er fra Kråknes i Rissa, men ved skifte etter Nils Nilsen 'Kraagnæss' på Lien i Bjugn i 1793, nevnes som formynder bl.a. Jakob Nilsen i Trondheim. Denne Nils Nilsen var fra Kråknes i Rissa og må vel være Jakobs eldre bror. Se også skifte etter deres far Nils Nilsens første kone Ingeborg Jakobsdatter i 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.