Gå til innhold
Arkivverket

[#12659] Døpte i Oslo 1900,Oslo Domkirke og eller Vaterland småkirkemenighet.


Gjest Kjell Werner Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei! Kan noen hjelpe meg å finne min farfar, Oskar Ludvig Halvorsen. Han er født i februar 1900, og bodde i Rødfyldgt. under folketellingen for 1900. Jeg kan ikke finne døpte i disse menighetene,for 1900.Riksarkivet kunne ikke hjelpe meg!! Vennlig hilsenKjell Werner Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Rødfyllgata tilhørte Oslo Domkirke i 1899, og da også sikkert i 1900.Jeg er litt usikker på hva du mener med at du ikke kan finne døpte i disse menighetene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei Laila! Jeg finner ikke kirkeboken som inneholder døpte i Oslo Domkirke,for 1900. Det ble vedtatt å opprette Vaterland Småkirkemenighet,i 1899 her inngikk deler av Oslo Domkirke,Paulus og Grønnland menigheter. Kirkeboken for denne menigheten starter i 1907. Rødfyldgt. ville da inngå i denne menigheten.Med vennlig hilsenKjell Werner Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hadde det vert en ide (?) å gå til:Rikshospitalet og Kvinneklinikken (Fødselsstiftelsen)som vel er en del Oslo Domkirke. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Så arti, jeg hadde og familie som bodde i Rødfyllgata 12.Jeg ser at døpte i Oslo Domkirke ikke er filmet etter 1892. Dette kan faktisk skyldes (noe jeg tror) at kirkeboken fremdeles ikke er levert inn! Kanskje en telefon til menighetskontoret der kan gi deg svar? I hvertfall på om kirkeboka ikke er innlevert? Siden du vet når han er født, så kan det hende at de tar seg tid til å slå opp for deg også!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En god ide fra Egil, faktisk, for det var veldig mange ugifte jenter som fødte der. Disse bøkene er filmet. LenkeDet var forresten mange av de som ble døpt på Rikshospitalet som ikke bodde i Domkirkens kirkesogn. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du forresten, en del av gården Rødfyllgata 12 står faktisk i dag på Folkemuseet! Også bilde i Oslo Byleksikon (nyeste utgave).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Hei! Dette skal bli spennende neste gang jeg reiser til Riksarkivet! Artig med samme adresse på gamle slektninger,Laila. Takk så langt!Med vennlig hilsenKjell werner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Jeg ser at boka: 'Livet på Øst kanten' av Asbjørn Fossen. på side 14, har et bilde fra Vaterlands område (luftfoto) bilde er fra 1938.H. Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med det 'vanlige' forbehold, ingen Oskar Ludvig Halvorsen født i feb 1900 døpt på Rikshospitalet. Heller ikke konfirmert i Vaterland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Johannessen

Så vidt jeg kan huske, ligger kirkebøkene for Vaterlands småkirkemenighet hos presten i Domkirken i Oslo. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da tror jeg du husker feil. Jeg har hatt en stund nå Mini 1 og 2, 1907-1930 (fødte 1907-24 og konf. 1897-30) og 1907-21 (viet og døde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det rare med Vaterland er at menigheten ble opprettet i 1899, mens kirkebøkene startet 1907!Geir, har du noen formening om hvorfor dette? Ble kirkebøkene ført i Domkirke-bøkene? Og, hvor er Domkirkens døpte etter 1892? I kirken? På Statsarkivet men ikke filmet? Rart igrunnen, for det er masse som er nyere av andre handlinger som er filmet...Vaterland småkirkemenighet Vaterland småkirkemenighet ble opprettet ved kgl. res. 18.11.1899, og omfattet strøket Østbanestasjonen, Nygata, Stenersgata, Christian Krohgs gate, Hausmanns bru, Lakkegata, Vaterlands bru, Elvegata, og besto av utskilte deler av Vår Frelsers, Jacobs og Grønlands menigheter. Ved kgl. res. 06.12.1929 ble det bestemt at Vaterland småkirkemenighet også skulle omfatte den oppløste Wexels menighet, som formelt var lagt under Grønland menighet. Kgl. res. 16.07.1959 nedla småkirkemenigheten i Vaterland fra 01.09.1959 og regulerte - som en følge av nedleggelsen - grensen mellom Domkirens, Jacobs og Grønlands menigheter.Ministerialbøker (MINI) 1 1907-1930 09 Fødte 1907-1924. Konf. 1907-1930.2 1907-1921 07 Vigde. Døde.(Kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Laila og andre!Jeg prøver å mane frem noe fra underbevisstheten, og mener at i katalogen over Kirkebøker de har på Oslo Byarkiv har de skrevet diverse kommentarer i margen om hvor de 'skjulte' bøkene har tatt veien! Dette er noe jeg aldri hadde sett i katalogene på Sogn, og var en stor bonus.Desverre mistet jeg masse 'useful information' da jeg måtte bytte laptop i november, og kan derfor ikke sjekke det nå!(Men Geir, heldigvis hadde jeg tatt ørten kopier av genealogiprogrammet!)Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingen anelse om hvorfor kirkebøkene begynner i 1907. Kirken ble faktisk innviet i 1899, pusset opp i 1949 for så å bli revet 10 år senere. Området ble deretter lagt under Grønland menighet(Oslo Byleksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Werner Nilsen

Takk for all hjelp!Ble funnet ved å ringe til Oslo Domkirke, der ligger bøkene for vaterland!Vennlig hilsenKjell Werner Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Flott!! Fant du det du lette etter også??? Fint med slike tilbakemeldinger her i forumet, slik at vi kan notere oss hvor ting er når de som bør ha oversikt ikke har... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.