Gå til innhold
Arkivverket

[#12660] Adelus Johansdatter Kruckow f.ca 1524, hvem er foreldre og besteforeldre m.m.


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Jo mere jeg jeg leter jo mere forvirret blir jeg!Adelus Johansdatter Kruckow f. ca 1524 (gift 1g. med Jon Nilssøn Haard) finner jeg noen steder oppført med Gudrun Tordsdatter Tjerne som mor,mens andre har Adelus som mor, jeg finner også en Karen et sted.Andre steder er noen av disse oppført som Adelus Johansdatter K.s farmor.Alle disse kvinnene har vært gift med menn av Kruckow familien, men neppe alle sammen med samme mannen.Det var mange Hans og Johan, og Johannes Kruckow. Kan noen hjelpe meg å få orden på generasjonene, hvem er hvem og hvem var gift med hvilken kone. MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Tusen takk Berit! Gikk gjennom disse sidene,og har nå fått den oversikten jeg etterlyste. Og konene er forhåpentligvis rett plassert nå. Ikke rart man blir forvirret når det er snakk om brødre med omtrent samme navn, som igjen har barn med samme navn.MVH Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Kvitruds sider er vel og bra, men jeg vil advare mot å stole for mye på oppsettet akkurat når det gjelder Kruckowene. Det vil komme en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift som vil snu opp ned på store deler av det vi i dag aksepterer som opplest og vedtatt om denne slakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Hei Lars.Dette kan bli interessant!Vet du når dette vil komme og om det er mulig å få tak i slike tidsskrift uten å være abbonent?MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Irene!Hvorfor strebe etter å få tak i dette gratis. Et medlemskap i Norsk slektshistorisk forening til kr. 275,- pr. år gir deg mest ny viten for pengene, og det finnes ikke noe tilbud som kan machte dette i Norge i dag.Ved å bli medlem vil du støtte fremtidige utgivelser av nyforsket materiale av høy standard. Dette må jo høres forlokkende ut?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Geirr Leistad ga en smakebit av dette stoffet i sitt foredrag for Norsk Slektshistorisk Forenings jubileumsseminar høsten 2001. Det vil nok fortsatt ta noe tid før artikkelen er ferdig, men den som venter på noe godt.....Tidsskriftene kan du få kjøpt av Norsk Slektshistorisk Forening (www.genealogi.no), men jeg anbefaler selvsagt medlemskap framfor kjøp av enkelthefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Heisann!!Får dere vervepremie når jeg nå velger å bli medlem?Men spøk tilside. Hvor kan jeg melde min interesse??Hilsen snart medlem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Hva med å skrive en mail til nsf@genealogi.no ?Jeg kommer til å vente i spenning på den nye artikkelen i NST omkring slekten Kruckow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må være slektskap mellom den norske og den fynske gren av den opprinnelig pommerske adelsslekten Kruckow, selv om vi ikke ennå vet hvordan slektskapet har vært. Den fynske tok først navnet Kruckow omkring 1560, og er ikke kjent på farssiden lenger bakover enn til 1525. Kanskje navnet derfor har kommet inn på kvinnesiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Kruckow-navnet, kommer det opprinnelig fra det som nå er Kraków i Polen (den 'polske' del av Pommern)? Når ventes dette heftet for salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Nei, nå tuller jeg. Tok en kikk på kartet, og grensene for det tidligere tyske Schlesien, gikk nok noen mil vest for Krakow. Men Krakow lå vel uansett ikke i Pommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

I 1974, då det tidlegare DDR feira 25-årsjubileum for 'der Union mit der UdSSR', var eg på ferietur gjennom DDR, og ikkje langt frå Stralsund i retning Aust-Berlin køyrde eg forbi ein liten landsby med namn Kruckow.I dag ser eg at denne staden har 558 innbuarar og ligg i Kreis Demmin i Mecklenburg-Vorpommern. Sjå elles:http://meinestadt.msn.de/kruckow/homeMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei! Skulle det være noen som har kjennskap til hvor det er mulig å finne våpenmerkene til adelslektene vi hadde i Norge,enten på nettet eller i bokform?Ser at Krukow-slekten hadde en hvit enhjørning over to røde bjelker i blått,som Luster nesten tok i kommunevåpenet sitt. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Et tilsvarende spørsmål ble stilt på news (no.fritid.slektsforsking.diverse) for en uke siden- og besvart der: Våpnene er i hovedsak avbildet i farger i forskjellige norske våpenbøker, laget på 1600- og 1700-tallet, som oppbevares i Rigsarkivet og Det kongl. bibliotek i København. Lite å finne på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Fergestad

Jeg ser det har vært spurt om tidligere under dette innlegget, men siden det er noen måneder siden, prøver jeg meg igjen: Vet man nå noe nærmere om når den nevnte artikkel om Kruckow kommer på trykk?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg er ikke sikker på om Leistad og Løberg mente at det var to ulike Johan Kruckow, i steden for én som det har vært anntatt inntil idag. Var det kun én, så er han godt nok utredet av N Stene i artikkelen Kruckow'wene i Norge i NST III s. 137-159.Johan Kruckow skulle da være far til den Adelus som var gift til Gjersvik. Hennes mor var sannsynligvis Guren Tordsdotter, en datter av Tord Torgunnsson (av Dyne) på Hedemarken og hustru Berta eller Birgitte Kjettilsdotter (av Tjerne).Alternativt var Adelus Kruckow en datter av den Adelus som hadde vært gift med Johan Kruckow og deretter giftet seg med Hans Jenssen. Men det er ikke sagt i noen kilder hvem av Johan Kruckows hustruer som var mor til hans barn. En undersøkelse av deres jordegods kunne kanskje gi oss svar på hvem som var JK's barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

'Andre steder' er foreldrene til Guren Tordsdotter angitt som Birgitte Henningsdatter (Henickesdotter) Tjerne / Tord Aslaksson (Båt) (lagmann i Viken), og jeg har også sett antydet at Tord T. Smør kan være Guren's far.Den nevnte Birgitte (Berta) Kjettilsdotter (av Tjerne) er vel da datter av Ketil/Kjettil/Kjeld Tordsson Tjerne fra Ingeberg i Ringsaker, som arvet Ingeberg og Tjerne etter sin far.Denne Ketil er noen steder oppført med en ukjent datter som skulle være g.m. Henning Grupendal, og disse er igjen foreldre til ovennevnte Birgitte Henningsdatter Tjerne, g. Tord Aslaksson.Hvor mye av dette kan 'avkreftes' som feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Her er det mye en kunne kommentere - og det vil ta tid. Jeg kan nevne to forhold: Tord Torgunnsson av Hedemarken er tillagt et våpen med p liljer stilt i tre rader (tre og tre linjer i raden). Et annet våpen som dukker opp i våpenbøkene har et lignende våpen med noen avvik, og tillegges slekten Smør. Avviket består bl a av en ekstra linje i fjerde rad. Men slekten Smør i Norge førte helt sikkert helt andre våpen, så her er det en sammenblanding. Siden Tord T førte et våpen som ligner på det våpnet som feilaktig tillegges slekten Smør, har noen, ukritisk, satt navnet Smør inn som slektsnavn på Tord Torgunnsson.Er Kjetil / Kjell Tordsson (fra Ingeberg) kjent i noen middelalderkilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.