Gå til innhold
Arkivverket

[#12665] Fasmer,Fjeld ,Askøy,Alvøen


Gjest unni Krongård
 Del

Recommended Posts

Gjest unni Krongård

hei , du har helt rett at Alvøen ikke er i Fjell, men på 1800 var Alvøen under Fjeld Prostgjeld, Askøen kirkesogn, det er ikke alltid like lett å vite hvilken side av fjorden man er på. Min tippoldefar var Lars Stephensen, født 5 okt1818. heimedøpt samme dag, med stadfesting i Mæland Kirke 18 okt1818. Han var født på gården Haatuft i Mæland komm. Det er på Holsenøy, utenfor Bergen . Den gang tilhørte det Hammer prestegjeld. Noen ganger kallt Hamre. Hammer strakte seg fra Åsane over fjorden til Holsenøy,og videre over Alverstraumen. Foreldre til Lars var Stephen Joensen Haatuft, og Synneve Larsdatter fra Skindtvedt, Holsenøy?? Vi tror Skindtvdt er på Holsenøy , men vet ikke sikkert. Synneve var kone nr. 2 for Stephen. Lars giftet seg med Pauline,Pouline Reiertsdat.=Reinertsdtr. fra Fana, , Tvederaas,og slo seg ned i Alvøen , som tømmermann ved fabrikken. Telling 1865 Barn; Sivert J, sjømand 22år,Hendrik O 17 år, Lars M, 14 år, Amalia , 11år , som er min Oldemor, ligger begravet i New York,og Emelianne B, som er 6 år i 1865. Hvis noen vet noe mer om disse , er alle opplysninger velkommen, med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Unni!Min manns oldefar er Henrik Olai, vi fant frem til opplysningene med hjelp fra Bjørn Davidsen (TAKK). Tok en tur til Vestlandet i sommer, etter først å ha vært på SAB for å finne flere opplysninger, var vi en tur på Askøy og Holsnøy for å tråkke i fotsporene til forfedrene, dessverre gikk vi til feil bnr.3(men det er også slekt) i Haatuft (vet nå hvor vi skulle ha vært bnr.4), Skinntveit er også på Holsnøy, men det rakk vi ikke å finne frem til. Med gode hjelpere her på DA og SAB, og Vossaboki har vi funnet slekten en god del bakover, den stammer opprinnelig fra Voss, så langt bakover vi har klart å finne den. Har ikke rukket ennå å få tid til å registrere slekten på data, men samlet sammen masse info. (løsblad format),samtidig er det nokså ferskt for oss også. Geir Kleveland holdt på med en bygdebok for Meland, tror den skulle utgis i fjor høst, men vet ikke hvordan det ligger an med den?, Har vært i kontakt med han, men han hadde ikke noe mere enn det vi hadde funnet frem til da, utover at han kunne opplyse om det riktige bnr. Har ikke funnet noe særligt om Pauline Reiersdatter ennå, utover hun var datter av Reier Joensen og Helene Paulsdatter (ant. viet 29.juni 1800 i Hamre) og døpt i Fana 9.okt.1814. Vil finne frem temanumrene her på DA, hvor jeg har hatt spørsmål vdr. slekten, hvor du da kan lese svarene. Har du konkrete spørsmål, hjelper jeg gjerne, hvis jeg kan, det blir litt for langt å legge ut om hele slekten her nå.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her er temanumrene, hvor du kan finne litt mere om slekten: Brukarforumet: 9493-9945 Arkivforumet: 10108-10461Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.