Jump to content
Arkivverket

[#12671] Hvor kom Lars Evindsen g. 1809 i Austevoll fra?

Guest Heidi Tofterå Slettemoen

Recommended Posts

Guest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen bistå med opphavet til Lars Evindsen, som i 1809 blir gift på Austevoll med Agathe Johnsdtr. Stolmevåg. Jeg finner henne som tjenestepike på Hevrøy i 1801, men finner ingen kandidat for Lars i Austevoll. Ifølge bygdeboka skal han være født ca. 1776. Ved vigselen (trol. 22.5.) kalles han for Salthella, men jeg finner ikke spor av ham der.Agathe og Lars får sønnen Evind i 1811. Lars dør 1812 (på Valhammer?), hvorpå Agathe gifter seg på nytt med Ole Hans. Storebø - Hevrøy i 1815.I 1801 finner jeg en kandidat på gården Bøe på Finnøy, Rogaland. Og en kandidat på gården Aase i Tysnes. Kan noen hjelpe meg å utelukke disse?

• 2 years later...
Guest Rune Thorstensen

Sikkert en tilfeldighet, og alderen stemmer ikke . Men jeg tar det likevel med.Lenke Kan det tenkes han var enkemann da han giftet seg i 1809? Mvh. Rune Thorstensen

Guest Elin H Skibenes

Den einaste kandidaten eg fann i Hordaland:LenkeI bygdeboka for Tysnes, bd.2 side 457 står det:'Lars f.1778, tente hos systera i 1801, kanskje g. 1809 i Sund,(då kalla Salthellen) m. Agate Johannesdtr. Stolmevågen. Elles ukjend.'Om det er han, er foreldra Eivind Larson Onarheim, (1740-98) g. 1772 m. Martha Johannesdtr. Onarheim. (ca. 1736-1805)

Guest Rune Thorstensen

Det ser ut til at Elin har funnet same kandidaten som du selv viser til på Aase i Tysnes.Nå vil ikke jeg ødeleggen en eventuell glede over funnet , men hvem er i så fall dette? LenkeKanskje noen med tilgang til Tysnes-bøkene kan se hva som står der om dette paret. Mvh. Rune Thorstensen

Guest Elin H Skibenes

Kari Pedersd.Flatåker var g.m. Lars Eivinds. Utståno,Etne, står det i bygdeboka. Så du svara nok på ditt eige spørsmål,Rune. :-)

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.