Gå til innhold
Arkivverket

[#12671] Hvor kom Lars Evindsen g. 1809 i Austevoll fra?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen bistå med opphavet til Lars Evindsen, som i 1809 blir gift på Austevoll med Agathe Johnsdtr. Stolmevåg. Jeg finner henne som tjenestepike på Hevrøy i 1801, men finner ingen kandidat for Lars i Austevoll. Ifølge bygdeboka skal han være født ca. 1776. Ved vigselen (trol. 22.5.) kalles han for Salthella, men jeg finner ikke spor av ham der.Agathe og Lars får sønnen Evind i 1811. Lars dør 1812 (på Valhammer?), hvorpå Agathe gifter seg på nytt med Ole Hans. Storebø - Hevrøy i 1815.I 1801 finner jeg en kandidat på gården Bøe på Finnøy, Rogaland. Og en kandidat på gården Aase i Tysnes. Kan noen hjelpe meg å utelukke disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Sikkert en tilfeldighet, og alderen stemmer ikke . Men jeg tar det likevel med.Lenke Kan det tenkes han var enkemann da han giftet seg i 1809? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten, her er lenke til trolovelsen - han kan muligens være enkemann uten at det er blitt registrert? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

Den einaste kandidaten eg fann i Hordaland:LenkeI bygdeboka for Tysnes, bd.2 side 457 står det:'Lars f.1778, tente hos systera i 1801, kanskje g. 1809 i Sund,(då kalla Salthellen) m. Agate Johannesdtr. Stolmevågen. Elles ukjend.'Om det er han, er foreldra Eivind Larson Onarheim, (1740-98) g. 1772 m. Martha Johannesdtr. Onarheim. (ca. 1736-1805)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser ut til at Elin har funnet same kandidaten som du selv viser til på Aase i Tysnes.Nå vil ikke jeg ødeleggen en eventuell glede over funnet , men hvem er i så fall dette? LenkeKanskje noen med tilgang til Tysnes-bøkene kan se hva som står der om dette paret. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje dette gir svaret på mitt forrige innlegg. Lenke Om dette er samme mann , burde Elins forslag være korrekt.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

Kari Pedersd.Flatåker var g.m. Lars Eivinds. Utståno,Etne, står det i bygdeboka. Så du svara nok på ditt eige spørsmål,Rune. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.