Gå til innhold
Arkivverket

[#12676] Søstrene Marthe Eline (1848) og Kari Thomasdtr. f. 1854 i Sund utv. til Chicago?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan gi meg noen opplysninger om Marthe Eline Thomasdtr. f. 1848 gift i 1873 med Mons Svendsen Vaage. Dette paret utvandret til USA i 1873. Jeg har fått oppgitt at de utvandret til Chicago. Søsteren Kari reiste i 1878 og ble gift der borte med en fra Gausdal. Jeg vet en del om etterslekten til Kari (Carrie), men finner ingenting om Marthe Eline og Mons. Marthe E. døde i 1900. Hele familien til Mons utvandret i perioden 1873-1882, men jeg finner ikke spor av dem i USA. Familien til Mons var: Svend Pedersen f. 1825 og Tyri Monsdtr. f 1825 Barn: Peder f. 1848, Mons f. 1851, Ole f. 1854, Ingeborg Kristina f. 1858, Herborg Halbjørgina f. 1862, Niels f. 1859. Søstrene Herborg H. og Ingeborg K. utvandret i 1882 og foreldrene og sønnen Nils utvandret i 1880. Der slutter alle spor. Jeg har fått opplyst at Mons og Martha Eline hadde flere barn, men kan ikke finne hvor de ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Laila. Ja, jeg har lett på 1880 tellingen og finner Kari eller Carrie der, men ikke Marthe Eline. Jeg har fått opplyst at søstrene hadde veldig god kontakt med hver andre helt til Kari døde i 1895, siden så mistet familiene kontakt med hverandre. Jeg har fått opplyst at Marthe Eline døde i 1900, men vet ikke om jeg kan finne dette registrert noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kari finner du på: LenkeSom du ser så heter hun Thorsen her, det er fordi hun ble gift med Amund Thorsen fra Gausdal. Datteren Ida ble senere gift Walker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Terje:Der er vel din Marthe Eline du finner under døde i Møgster sokn 25.04.1900? Lenke I så fall kan hun jo ha reist tilbake til Norge mellom 1895 og 1900?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det ser faktisk slik ut. Dette var det ingen i min familie som visste om. Likevel står eg att med eit spørsmål, kva med barna hennar og mannen hennar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kjenner du denne damen, som dukket opp blant døde i British Columbia, Canada:British Columbia Death Index: 1872 to 1979 Name Gender Age Death Date Place of Death Registration # BCA # GSU #HAVROY, BORGHILD H Female 78 10 January 1979 SALMON ARM 1979-09-001481 B13592 2051227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt i utvandringsprotokollene etter mannen til Marthe Eline, men kan ikke finne om han har vert med henne hjem i 1900. Det er mulig at hun har reist hjem alene og at hun gått bort da. Det bør vere spor av resten av familien, for både svigerforlderene og svogrer og svigerinnene hennes reiste til Amerika. Når det gjelder Borghild Havroy så har jeg ikke hørt om henne før. Den eneste som jeg vet kom fra Hevrøy og som bosatte seg i Canada BC var min onkel Oskar. Han tok navnet Havroy. Såvidt meg bekjent var han ugift i hele sitt liv og døde i en alder av 97 i juli 1999. Da han døde testamenterte han alt over på en eldre dame med nederlandsk bakgrunn. Onkel Oskar er begravet på Stolmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva er din kilde for at familien reiste til Amerika? Og, i kirkeboka kan det jo stå noe i margen om mannen til Marthe Eline.Hva med å prøve å få tak i obituary for de som ble i Amerika da? Der kan det jo stå mye spennende, særlig når resten av familien og emigrerte. Laila Det blir litt forvirrende når det plutselig kommer inn andre navn som ikke har noe med denne familien å gjør i samme debatten egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det var slett ikke meningen å forvirre!Men i og med at Oscar bodde i B.C. og kalte seg Havroy og det samme gjorde denne Borghild H. Havroy (som den eneste Havroy jeg kunne finne på Ancestry.com), og de var like gamle, tenkte jeg at det kunne vise seg å være en nyttig link, evt. en forbindelse. Hva hvis han ikke var ugift hele livet, likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Heidi, dette kan vi se nærmere på ved via korresp. over den e-postadressen du har fått oppgitt. Håper det er ok? Laila, jeg har fått oppgitt på Statsarikivet at Mons og Marthe Eline reiste til USA i mai 1873. Marthe hadde fått en eiendom fra foreldrene på Stolmen, men denne solgte de til søsteren Siri. Jeg har forholdsvis god kontakt med barnebarnet til Kari. Albert Walker i San Diego. Albert er en mann på snart 92 år og er en ivrig slektsforsker som har hjelper mange med å finne sine norske røtter. I hele sitt voksne liv har Albert vert på leit etter hvor det ble av tanten til moren Marthe Eline og hennes etterkommere. Jeg skal snakke med han litt senere i dag. I noen av brevene fra Albert har jeg også fått opplyst at Marthe og Mons reiste ¨til USA i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden Martha Eline døde da hun var på Norgesbesøk i 1900, er det da på noen måte mulig å finne ut hvor tid hun kom hjem? Kan man finne ut om hun var syk da hun kom hjem igjen eller om det var noe som dukket opp etter hjemkomsten? Er det mulig finne om hun virkelig hadde etterkommere? I så fall hvor skal jeg lete eller finne info om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå kjører du 2 etterlysninger om samme....Jeg tror du må få sjekket i kirkeboken bl.a. og se hva som står der. Her vil jo både dødsårsak og kanskje et familiemedlem være nevnt.Ellers finnes vel skifter ol. også? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for tipset. Ja, det er nok riktig det at jeg har to etterlysinger etter de samme, men overskriften for den første var kanskje litt utydelig i forhold til at jeg også ønsker å finne ut noe om resten av fam. Pedersen/Svendsen/Vaage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.